Nowe kompetencje marszałków województw w walce z wykluczeniem transportowym

2 min czytania
Nowe kompetencje marszałków województw w walce z wykluczeniem transportowym

W Krakowie odbył się Konwent Marszałków Województw RP, podczas którego zaprezentowano ambitne propozycje reform mających na celu walkę z wykluczeniem transportowym. Czy nowa rola marszałków w systemie transportowym zmieni oblicze komunikacji w Małopolsce?

  • Nowe zasady transportu publicznego w Krakowie
  • Finansowanie i nowe standardy jakości w transporcie

Nowe zasady transportu publicznego w Krakowie

Podczas pierwszego dnia obrad Konwentu Marszałków Województw RP w Krakowie, poruszono kluczowe kwestie dotyczące zmian w systemie transportowym. Wiceminister Stanisław Bukowiec przedstawił innowacyjne założenia dotyczące Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, które mają na celu integrację przewozów oraz poprawę dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców regionu.

Propozycje zakładają, że marszałkowie województw staną się kluczowymi integratorami transportu publicznego, odpowiedzialnymi za koordynację działań organizatorów przewozów. Ich zadaniem będzie opracowanie kompleksowego planu transportowego, który uwzględni potrzeby lokalnych społeczności oraz zapewni minimalny poziom dostępności komunikacyjnej.

Finansowanie i nowe standardy jakości w transporcie

Wiceminister Bukowiec zaznaczył, że planowane są dodatkowe środki na obsługę Funduszu w urzędach marszałkowskich, co ma umożliwić lepsze zarządzanie środkami przeznaczonymi na transport. Proponowany nowy algorytm podziału funduszy ma być bardziej elastyczny i uwzględniać takie czynniki jak demografia czy ekonomika transportu.

Wśród zmian znalazły się również nowe standardy jakości taboru oraz obowiązek wyposażenia pojazdów w geolokalizatory. Dodatkowo, rozważane jest dofinansowanie przewozów typu door to door, co może znacząco wpłynąć na komfort podróżowania mieszkańców.

Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, podkreślił znaczenie dyskusji o nowoczesnym systemie transportowym:

Cieszę się, że dyskutujemy o uporządkowaniu roli poszczególnych aktorów w budowie nowoczesnego systemu transportowego, bo on wymaga rewizji. To jest gigantyczne wyzwanie.

Prace nad zmianami w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych trwają od jesieni 2024 roku i angażują ekspertów z całego kraju. Wkrótce przedstawione zostaną konkretne założenia do konsultacji społecznych, co daje mieszkańcom możliwość aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu przyszłości transportu w Małopolsce.

Na podstawie: Małopolski Urząd Marszałkowski

Autor: krystian