Prowadzenie strony internetowej to zadanie wymagające systematyczności. Dzięki stałemu dodawaniu nowych treści generowany jest ruch, co sprzyja wyświetlaniu witryny użytkownikom przez algorytmy Google. Sami odwiedzający również lubią, by na stronie ciągle coś się działo. Informacja o nowej usłudze, artykuł specjalistyczny na blogu czy relacja z wyjścia integracyjnego – im więcej wysokiej jakości treści, tym większa szansa na konwersję – czyli interakcję podjętą przez użytkownika ze stroną. Warto, aby te działania nie były prowadzone na chybił-trafił. Tworzenie treści na stronę internetową trzeba prowadzić w sposób przemyślany, a pomoże w tym content plan – plan treści.
Co to jest content plan i po co się go tworzy?
Plan treści to harmonogram zawierający tematy przyszłych publikacji wraz z ich terminami. Musi on być kompatybilny ze strategią przedsiębiorstwa, aby poza generowaniem ruchu na stronie, wspierał realizację celów firmy – ogólnych i szczegółowych, dług i krótkoterminowych.
Plan treści zawiera szczegółowe informacje potrzebne do stworzenia oryginalnej i ciekawej zawartości strony – czyli tematykę wpisu, jego charakter (np. artykuł blogowy, opis kategorii, infografika), termin publikacji, słowa kluczowe, optymalną ilość znaków itp. – w zależności od publikowanej treści.
Stworzenie content planu pomoże w zachowaniu porządku – zamiast chaotycznego wrzucania nieprzemyślanych artykułów w nieregularnych odstępach czasowych, warto skupić się na przemyślanych, wartościowych treściach, publikowanych zgodnie z logiką przedsiębiorstwa.
Co zawiera plan treści?
W planie treści powinno znaleźć się kilka podstawowych informacji, które ułatwią tworzenie artykułu czy opisu.
Oczywiście podstawą jest tematyka. Powinna ona nawiązywać do treści strony, choć nie zawsze musi stanowić jej dokładne odzwierciedlenie. Może to być opis nowego produktu, artykuł poradnikowy dotyczący jego zastosowania czy poradnik typu krok po kroku, prezentujący ten produkt tylko jako jeden z wielu, jaki można użyć do tej czy innej pracy. Warto wykazać się kreatywnością w poszukiwaniu tematów – można zainspirować się np. pytaniem klienta zadanym w formularzu kontaktowym czy też artykułem zamieszczonym przez konkurencję (oczywiście z uwzględnieniem w pełni autorskiego opracowania).
Musimy również wiedzieć, do kogo daną treść kierujemy. W przypadku niektórych wpisów możemy podać szczegółowe wytyczne – takie jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania potencjalnych odbiorców. Inne mogą być pod tym względem scharakteryzowane bardziej ogólnikowo (np. czy chcemy dotrzeć do fachowców w jakiejś dziedzinie czy też tekst ma być niespecjalistyczny, skierowany do wszystkich zainteresowanych).
Czy można publikować treści na stronie bez planu?
Oczywiście nikt nie wymaga od właściciela strony, by wdrożył content plan. Jest wiele firm publikujących treści bez głębszego zastanowienia – pod wpływem chwili, tylko wówczas gdy ktoś ma akurat wolne moce przerobowe albo gdy trzeba znaleźć jakieś zajęcie praktykantowi. Dyskusyjna pozostaje natomiast skuteczność tych działań.
Plan treści umożliwia rozsądne podejście do publikacji. Podążanie zgodnie z nim przyzwyczaja użytkowników do cyklicznych publikacji i znacznie zwiększa profesjonalizm firmy. Dodatkowo odpada ryzyko duplikowania treści, albo jeszcze gorzej – przeczenia sobie w dwóch różnych artykułach, pisanych przez pracowników o odmiennych poglądach.
A zatem prowadzić stronę bez content planu można, ale o wiele bardziej opłaca się jednak wdrożyć to rozwiązanie.
Czy mogę samodzielnie stworzyć content plan?
Przygotowanie content planu nie jest tak łatwe, jak się wydaje na pierwszy rzut oka. Nie wystarczy z fantazją wymyślić kilkanaście artykułów a następnie napisać je i opublikować – warto wcześniej sprawdzić, czy ktoś jest nimi zainteresowany i czy przyniosą one jakieś efekty.
Zapoznaj się z zasadami tworzenia planu treści na https://cluegroup.pl/content-plan/. Od razu dostrzeżesz, jak kompleksowo należy podejść do tematu. Należy sprawdzić, co publikowałeś do tej pory i co na stronę wrzuca konkurencja. Poznać specyfikę branży i rynek danego produktu czy usługi. Uwzględnić słowa i frazy kluczowe, nagłówki, ilość znaków optymalną dla każdego wpisu. Całościowe podejście do stworzenia content planu jest więc możliwe dla specjalistów, dysponujących odpowiednimi narzędziami, wiedzą, praktyką i zapleczem technicznym. Warto zaufać profesjonalistom i z satysfakcją obserwować rosnące słupki odwiedzin, użytkowników i kliknięć.
Bardzo często po stworzeniu content planu pojawia się jeszcze pytanie, kto ma odpowiadać za jego wdrożenie. Przeważnie zadanie to spada na dział marketingu a nawet na informatyków. Nie zawsze jest to dobre podejście – osoby potrafiące wypromować i sprzedać realny produkt, niekoniecznie muszą mieć lekkie pióro i znajomość zasad SEO. Jeśli więc zależy ci na dobrych wynikach twojej strony internetowej, rozważ przekazanie opieki nad funkcjonowaniem strony ekspertom, którzy podejdą do tematu kompleksowo i skutecznie.