W jaki sposób można zoptymalizować napęd oraz przerzutki w rowerze?

Kłopoty z działaniem manetek czy opornie działający łańcuch to problemy, przez które jazda na rowerze przestaje być przyjemnością. Na szczęście pojazd ten jest na tyle prosty, że wiele usterek można naprawić samodzielnie. Jak to zrobić?

Jak regulować tylną przerzutkę?

Do regulacji przerzutek, zarówno tylnej, jak i przedniej, potrzebne są cztery narzędzia: klucz imbusowy, śrubokręt krzyżakowy, kombinerki i obcinacz do linek. W przypadku tylnej przerzutki pierwszym krokiem jest założenie łańcucha na dwie zębatki – największą przednią oraz najmniejszą tylną. Następnie trzeba lekko poluzować linkę, odkręcając ją nieco kluczem imbusowym.

Później trzeba wyregulować śruby nastawcze. Gwint H dokręca się śrubokrętem o ¼ obrotu, a L przekłada na największą zębatkę. Ostatnią czynnością jest maksymalne dokręcenie śruby baryłkowej i zaczepienie linki przy pomocy klucza imbusowego. Tylną przerzutkę można uznać za nastawioną, gdy linka pracuje płynnie, a łańcuch nie spada i nie skrzypi.

Jak regulować przednią przerzutkę?

Regulację przedniej przerzutki trzeba rozpocząć od sprawdzenia położenia prowadnicy. Powinna się ona znajdować równolegle do tarczy w odległości nie większej niż 3 mm od niej. Jeżeli tak nie jest, łańcuch należy przerzucić na małą tarczę.

Następne czynności to napięcie linki, opuszczenie tylnego łańcucha oraz wykręcenie śrub H i L śrubokrętem gwiazdkowym. Dzięki temu można sprawdzić, czy łańcuch spada z najmniejszej tarczy. W razie potrzeby pozostaje dokręcenie gwintu o ¼ obrotu. Analogiczny test trzeba wykonać dla największej tarczy i w razie potrzeby przymocować śrubę.

Na koniec pozostaje regulacja linki poprzez nastawienie śruby baryłkowej. Gdy łańcuch bez problemu jest wciągany przez małą tarczę, naprawa przedniej przerzutki jest skończona.

Dlaczego przerzutki źle działają?

Nieprawidłowe działanie przerzutek może być spowodowane zanieczyszczeniami na linkach i pancerzach. Aby przywrócić ich płynne działanie, trzeba usunąć zabrudzenia i je nasmarować. Innym powodem jest rozciągnięty łańcuch. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego niż jego wymiana. Zła praca przerzutek niekiedy wynika też z zacinania się manetek. Wówczas również należy użyć smaru.

Kolejną przyczyną bywa deformacja haka przerzutki spowodowana np. wkręceniem się czegoś w szprychy roweru. Rozwiązaniem problemu jest odgięcie go i umieszczenie w pozycji równoległej do zębatek. Gdy jednak wygięła się cała przerzutka, nie pozostaje nic innego jak jej wymiana.

Po akcesoria rowerowe wejdź na pogobikes.pl