Budowanie świadomości marki — o czym warto wiedzieć?

Co potencjalni klienci wiedzą o naszej marce? Zanim będzie można udzielić solidnej odpowiedzi na to pytanie, pierwszym, które się nasuwa, jest to, czy i w jakim stopniu marka jest w ogóle znana w odpowiednich grupach docelowych. O czym warto wiedzieć podczas budowania świadomości marki? Kto może nam w tym pomóc? Podpowiadamy.

Wskaźniki świadomości marki

Małe i średnie firmy zazwyczaj nie badają rynku, ale mogą zastosować prostą metodę, aby zebrać przynajmniej wskazania na temat świadomości swojej marki: zapytać Google. Analiza słów kluczowych może być wykorzystana do ustalenia, jak często wyszukiwana jest nazwa naszej marki w porównaniu do konkurencyjnych w ujęciu miesięcznym. Ustawiając filtry, można zidentyfikować wartości specyficzne dla regionu lub sezonowe skupienia. Nie ma to jednak na celu zastąpienia indywidualnej analizy świadomości, zwłaszcza że tych wartości nie da się podzielić na grupy docelowe. Niemniej jednak otrzymujemy wstępne stwierdzenia dotyczące względnej świadomości marki. W końcu możemy wyszukiwać tylko nazwy marek, które są dobrze znane — logicznie.

Znajomość marki jako czynnik prestiżu

Świadomość marki to proces, w którym firmy każdej wielkości promują świadomość i rozpoznawalność swoich produktów i usług. Firmy pielęgnują świadomość marki poprzez komunikację, projektowanie, media społecznościowe, reklamę i nie tylko. Podczas gdy świadomość marki nie mówi nic o stopniu chęci zakupu, znajomość potencjalnych klientów zapewnia większe zaufanie do marki, a ostatecznie większą chęć zakupu.  Jeśli chodzi o świadomość marki, Coca Cola jest prawdopodobnie najlepszym przykładem. Niezależnie od tego, czy lubimy ten napój, czy nie, prawdopodobnie każdy z nas wie, jak wygląda logo Coca-Coli.

Identyfikacja wizualna i content marketing

Na początek warto zadbać o identyfikację wizualną naszej marki. Jeżeli nie posiadamy swojego loga, musimy je stworzyć — warto w tym celu skorzystać z pomocy agencji kreatywnej, która nie tylko pomoże nam je stworzyć od zera, ale także zmodyfikować już istniejące. Pomoże nam też w promocji i rozpowszechnieniu naszej marki.

Wraz z błyskawicznym rozwojem kanałów komunikacji online otworzył się świat możliwości przekazywania istotnej wiedzy o marce w taki sposób, że dociera ona do umysłów grupy docelowej. I tak content marketing i storytelling są od jakiegoś czasu propagowane jako skuteczne metody na całej scenie marketingowej. Całkiem słusznie – w końcu kluczem jest przygotowanie informacji w tak ciekawy sposób, aby mogła wywołać pewien trwały efekt. Niestety, droga do skutecznego content marketingu oznacza dużo pracy. Tylko dzięki sprytnym analizom, właściwym pytaniom, empatii i dużej kreatywności znajdziemy odpowiednią koncepcję dla swojej marki.