– Czuję się wyróżniony i szczęśliwy, mogąc stać tutaj, w sali im. Krzysztofa Pendereckiego i grać dla niego i dla was razem ze wspaniałą krakowską orkiestrą – powiedział Alexandre Desplat odbierając w sobotę niezwykły prezent podarowany mu przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego: odbitkę miedziorytu z portretem Krzysztofa Pendereckiego. Chwilę wcześniej dwukrotny laureat Oscara poprowadził Sinfoniettę Cracovię w koncercie monograficznym poświęconym swojej twórczości.

Najsłynniejsze tematy filmowe dwukrotnego laureata Oscara
Fot. Alicja Wróblewska / Krakowskie Biuro Festiwalowe

Alexandre Desplat to jeden z najmłodszych gigantów światowej muzyki filmowej z ponad setką ścieżek dźwiękowych na koncie, przeszło trzydziestoma nominacjami do prestiżowych wyróżnień i blisko dwudziestoma nagrodami w kolekcji (w tym z Oscarami za „Grand Budapest Hotel” Wesa Andersona z 2014 roku i „Kształt wody” Guillerma del Toro z 2018).

– Od początku marzyłem, aby zostać kompozytorem filmowym i, jak dotąd, nie odnalazłem w życiu niczego bardziej fascynującego – wyznał Desplat swoim fanom podczas spotkania zorganizowanego w ramach Forum Audiowizualnego 12. FMF. – Komponowanie muzyki jest jak uczestnictwo w wielkim przyjęciu. Stoisz przed gigantycznym bufetem, w którym jest wszystko, a ty możesz wybrać, co chcesz. I tylko później trzeba to połączyć w całość, jak barwy w malarstwie. Jak już te kolory masz, możesz przystąpić do najważniejszego etapu procesu twórczego, jakim jest stworzenie koncepcji muzyki w filmie. Żeby to zrobić, trzeba nauczyć się rozumieć język kina i budować odpowiednie mosty po to, by zgrabnie przełożyć pomysł reżysera na dźwięki, albo zaproponować mu inny – zaznaczył.

Program koncertu „The Magic and Majesty of Alexandre Desplat” kompozytor przygotowywał wnikliwie i długo. Obok ośmiu suit filmowych znalazł się w nim także utwór niezwiązany z ekranem – symfonia koncertująca „Peleas i Melisandana” flet i orkiestrę, inspirowana dziewiętnastowiecznym dramatem Maurice’a Maeterlincka o tym samym tytule. Bo – jak wyjaśnił sam twórca – warto niekiedy wyjść ze świata kina, choćby na krótką chwilę. – Muzyka koncertowa jest ogromnym wyzwaniem: tu nie jesteś w stanie ukryć się pomiędzy dialogami, samochodami i innymi obrazami – mówił Alexandre Desplat.

Filmowy repertuar wieczoru obejmował tytuły największych arcydzieł ekranu, do których muzykę skomponował Desplat; była słynna „Dziewczyna z perłą” i oscarowy „Kształt wody”, dalej „Valerian i Miasto Tysiąca Planet”, „Autor widmo”, „Jak zostać królem”, „Gra tajemnic” i „Idy marcowe” W finale – pełna rozmachu suita w hollywoodzkim stylu, pochodząca z pierwszej i drugiej części „Harry’ego Pottera i Insygniów śmierci”.

Zaraz po jej wykonaniu Alexandre Desplat odebrał prezent podarowany mu przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego – odbitkę miedziorytu z portretem Krzysztofa Pendereckiego, autorstwa krakowskiego artysty grafika Krzysztofa Skórczewskiego. Oryginalna tablica zdobi jedno z wejść do głównej sali Centrum Kongresowego ICE Kraków – została odsłonięta 30 maja 2018 roku podczas uroczystości nadania sali audytoryjnej imienia mistrza. Odbitki, zgodnie z decyzją władz miasta, trafiają do najwybitniejszych osobistości odwiedzających Kraków.

Program „The Magic and Majesty of Alexandre Desplat” usłyszeliśmy w wykonaniu orkiestry Sinfonietta Cracovia pod batutą bohatera wieczoru; partię solową „Peleasa i Melisandy” wykonał francuski wirtuoz fletu Jean Ferrandis. Publiczność 12. FMF nagrodziła muzyków owacjami na stojąco i nie chciała ich puścić ze sceny. W ramach podwójnego bisu zabrzmiała oscarowa muzyka z „Grand Budapest Hotel” oraz tematy z filmu „Wenus w futrze” w reżyserii Romana Polańskiego. Koncert objął honorowym patronatem konsul generalny Francji w Krakowie, Frédéric de Touchet.

Dalszy ciąg sobotniego wieczoru i nocy spędziliśmy bawiąc się i tańcząc w rytm najpopularniejszych piosenek związanych z kinem Quentina Tarantino. Bohaterami trzeciej edycji klubowego cyklu „Dance2Cinema” byli muzycy jedenastoosobowej hiszpańskiej formacji Pop Culture Band prowadzonej przez gitarzystę Gonzala de Araoz Vigila, a także polscy wokaliści Anna Karwan i Damian Ukeje. Projekt „Tarantino Unchained” zorganizowaliśmy wspólnie z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie – a repertuar zaczerpnęliśmy z kultowych tytułów, takich jak „Pulp Fiction”, „Django”, „Kill Bill”, „Wściekłe psy”, „Jackie Brown”, „Grindhouse: Death Proof”, „Od zmierzchu do świtu” oraz „Sin City: Miasto grzechu”.

W niedzielę finał 12. FMF, a w nim ponownie muzyka Alexandre’a Desplata, tym razem w kameralnej odsłonie – wczesnym popołudniem, w ramach cyklu „Cinematic Piano”, w historycznym wnętrzu Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie wystąpi Traffic Quintet pod kierownictwem żony kompozytora, Dominique „Solrey” Lemonnier. Wieczorem – wielobarwna gala finałowa FMF z udziałem tancerzy i gwiazd: „The Glamorous Show” w krakowskiej TAURON Arenie.