UM Kraków: Najsłynniejsze tematy filmowe dwukrotnego laureata Oscara
Czuję się wyróżniony i szczęśliwy, mogąc stać tutaj, w sali im. Krzysztofa Pendereckiego i grać dla niego i dla was razem ze wspaniałą krakowską orkiestrą powiedział Alexandre Desplat odbierając w sobotę niezwykły prezent podarowany mu przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego: odbitkę miedziorytu z portretem Krzysztofa Pendereckiego. Chwilę wcześniej dwukrotny laureat Oscara poprowadził Sinfoniettę Cracovię w koncercie monograficznym poświęconym swojej twórczości.
Fot. Alicja Wróblewska / Krakowskie Biuro Festiwalowe
Alexandre Desplat to jeden z najmłodszych gigantów światowej muzyki filmowej z ponad setką ścieżek dźwiękowych na koncie, przeszło trzydziestoma nominacjami do prestiżowych wyróżnień i blisko dwudziestoma nagrodami w kolekcji (w tym z Oscarami za Grand Budapest Hotel” Wesa Andersona z 2014 roku i Kształt wody” Guillerma del Toro z 2018).
Od początku marzyłem, aby zostać kompozytorem filmowym i, jak dotąd, nie odnalazłem w życiu niczego bardziej fascynującego wyznał Desplat swoim fanom podczas spotkania zorganizowanego w ramach Forum Audiowizualnego 12. FMF. Komponowanie muzyki jest jak uczestnictwo w wielkim przyjęciu. Stoisz przed gigantycznym bufetem, w którym jest wszystko, a ty możesz wybrać, co chcesz. I tylko później trzeba to połączyć w całość, jak barwy w malarstwie. Jak już te kolory masz, możesz przystąpić do najważniejszego etapu procesu twórczego, jakim jest stworzenie koncepcji muzyki w filmie. Żeby to zrobić, trzeba nauczyć się rozumieć język kina i budować odpowiednie mosty po to, by zgrabnie przełożyć pomysł reżysera na dźwięki, albo zaproponować mu inny zaznaczył.
Program koncertu The Magic and Majesty of Alexandre Desplat” kompozytor przygotowywał wnikliwie i długo. Obok ośmiu suit filmowych znalazł się w nim także utwór niezwiązany z ekranem symfonia koncertująca Peleas i Melisandana” flet i orkiestrę, inspirowana dziewiętnastowiecznym dramatem Maurice’a Maeterlincka o tym samym tytule. Bo jak wyjaśnił sam twórca warto niekiedy wyjść ze świata kina, choćby na krótką chwilę. Muzyka koncertowa jest ogromnym wyzwaniem: tu nie jesteś w stanie ukryć się pomiędzy dialogami, samochodami i innymi obrazami mówił Alexandre Desplat.
Filmowy repertuar wieczoru obejmował tytuły największych arcydzieł ekranu, do których muzykę skomponował Desplat; była słynna Dziewczyna z perłą” i oscarowy Kształt wody”, dalej Valerian i Miasto Tysiąca Planet”, Autor widmo”, Jak zostać królem”, Gra tajemnic” i Idy marcowe” W finale pełna rozmachu suita w hollywoodzkim stylu, pochodząca z pierwszej i drugiej części Harry’ego Pottera i Insygniów śmierci”.
Zaraz po jej wykonaniu Alexandre Desplat odebrał prezent podarowany mu przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego odbitkę miedziorytu z portretem Krzysztofa Pendereckiego, autorstwa krakowskiego artysty grafika Krzysztofa Skórczewskiego. Oryginalna tablica zdobi jedno z wejść do głównej sali Centrum Kongresowego ICE Kraków została odsłonięta 30 maja 2018 roku podczas uroczystości nadania sali audytoryjnej imienia mistrza. Odbitki, zgodnie z decyzją władz miasta, trafiają do najwybitniejszych osobistości odwiedzających Kraków.
Program The Magic and Majesty of Alexandre Desplat” usłyszeliśmy w wykonaniu orkiestry Sinfonietta Cracovia pod batutą bohatera wieczoru; partię solową Peleasa i Melisandy” wykonał francuski wirtuoz fletu Jean Ferrandis. Publiczność 12. FMF nagrodziła muzyków owacjami na stojąco i nie chciała ich puścić ze sceny. W ramach podwójnego bisu zabrzmiała oscarowa muzyka z Grand Budapest Hotel” oraz tematy z filmu Wenus w futrze” w reżyserii Romana Polańskiego. Koncert objął honorowym patronatem konsul generalny Francji w Krakowie, Frédéric de Touchet.
Dalszy ciąg sobotniego wieczoru i nocy spędziliśmy bawiąc się i tańcząc w rytm najpopularniejszych piosenek związanych z kinem Quentina Tarantino. Bohaterami trzeciej edycji klubowego cyklu Dance2Cinema” byli muzycy jedenastoosobowej hiszpańskiej formacji Pop Culture Band prowadzonej przez gitarzystę Gonzala de Araoz Vigila, a także polscy wokaliści Anna Karwan i Damian Ukeje. Projekt Tarantino Unchained” zorganizowaliśmy wspólnie z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie a repertuar zaczerpnęliśmy z kultowych tytułów, takich jak Pulp Fiction”, Django”, Kill Bill”, Wściekłe psy”, Jackie Brown”, Grindhouse: Death Proof”, Od zmierzchu do świtu” oraz Sin City: Miasto grzechu”.
W niedzielę finał 12. FMF, a w nim ponownie muzyka Alexandre’a Desplata, tym razem w kameralnej odsłonie wczesnym popołudniem, w ramach cyklu Cinematic Piano”, w historycznym wnętrzu Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie wystąpi Traffic Quintet pod kierownictwem żony kompozytora, Dominique Solrey” Lemonnier. Wieczorem wielobarwna gala finałowa FMF z udziałem tancerzy i gwiazd: The Glamorous Show” w krakowskiej TAURON Arenie.
Autor: krystian