Po raz dziewiąty Ferratum zbadało zachowania konsumentów

Właśnie ukazał się najnowszy Świąteczny Barometr Ferratum 2018 ™, dzięki któremu możemy poznać zachowania konsumentów z 19 krajów. Ankieta dostarcza wielu ciekawych informacji na temat świątecznego budżetu gospodarstw domowych, preferencji zakupowych oraz wielu innych danych.

Świąteczny Barometr Ferratum 2018 ™ pokazuje, że Boże Narodzenie kojarzy się ludziom najczęściej z możliwością spędzenia czasu z rodziną i bliskimi, a także ze świąteczną atmosferą, rzadziej – z prezentami. Jednak święta to także wydatki i to często niemałe. Ile zamierzają w tym roku wydać konsumenci z różnych krajów?

wykres obrazujący co jest najważniejsze w czasie świątecznym

Wydatki świąteczne A.D. 2018

Badanie zrealizowane przez Ferratum Group pokazuje, że 21% konsumentów zamierza zwiększyć tegoroczne wydatki na święta w stosunku do 2017 roku, natomiast 36% planuje wydać mniej niż przed rokiem. Za to największy odsetek badanych (43%) chce wydać taką samą kwotę na Boże Narodzenie jak w latach ubiegłych. Świąteczny Barometr Ferratum 2018 ™ pokazuje poziom planowanych wydatków w stosunku do dochodu gospodarstwa domowego w różnych krajach. Okazuje się, że najwięcej chcą wydać na święta mieszkańcy Meksyku (48%), Brazylii (38%) i Rumunii (29%). Najbardziej oszczędni pod tym względem są za to mieszkańcy Holandii (10%), Niemiec (10%), Finlandii (11%) i Danii (13%). Polacy zamierzają przeznaczyć 20% swojego dochodu na wydatki świąteczne.

Świąteczne zakupy przez internet

22% konsumentów badanych przez Ferratum Group planuje kupować prezenty przez internet. Dominują w tym przede wszystkim Brytyjczycy i Niemcy (37%), ale w czołówce są również mieszkańcy Holandii (29%), Czech (28%) i Szwecji (28%). Najrzadziej w sklepach internetowych będą kupowali prezenty obywatele Łotwy (14%), Chorwacji (15%), Estonii (16%), Meksyku (16%) i Hiszpanii (17%). Polacy zamierzają kupić online 19% prezentów.

Wydatki przeznaczone na świąteczne podróże

W Świątecznym Barometrze Ferratum 2018 ™ zostały uwzględnione również podróże świąteczne (https://www.ferratum.pl/wakacje-na-raty-przez-internet. Najwięcej chcą na nie wydać mieszkańcy Brazylii (27%), Rumunii (26%), Bułgarii (23%), Australii (22%) i Meksyku (22%). Najmniej pieniędzy na wyjazdy bożonarodzeniowe przeznaczą mieszkańcy Holandii (10%), Łotwy (13%), Polski (13%), Hiszpanii (13%), Kanady (14%) i Niemiec (14%). W czasie świątecznego wyjazdu za noc w hotelu więcej niż 100 euro są gotowi zapłacić głównie Australijczycy (71%) i Kanadyjczycy (56%). Tylko 3% konsumentów z Polski również jest skłonna zaakceptować taką cenę zakwaterowania.

Rozwiązania bezgotówkowe coraz popularniejsze

Z raportu Ferratum Group wynika, że płatności bezgotówkowe są dość popularne wśród konsumentów. Najczęściej korzystają z nich Norwegowie (69%), Szwedzi (68%), Australijczycy (62%) i Brytyjczycy (61%). Najrzadziej będą płacili kartą mieszkańcy Łotwy (34%), Brazylii (36%) i Chorwacji (37%). Polacy zamierzają opłacać w ten sposób 40% świątecznych wydatków. Za to 60% z nich chce korzystać z usług bankowości internetowej w czasie świąt. Liderami są tutaj Australijczycy (90%), Szwedzi (89%) i Kanadyjczycy (88%). Natomiast najmniej Bułgarów (48%) chce korzystać z bankowości internetowej.

płatność kartą przy świątecznej podróży

Najpopularniejsze wydatki na Boże Narodzenie

Warto jeszcze zwrócić uwagę na najpopularniejsze wydatki świąteczne w tym roku. W Australii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Norwegii i Hiszpanii to indywidualne lub rodzinne aktywności. Zimowa odzież i moda jest za to najchętniej kupowana w Brazylii, Kanadzie, Czechach, Meksyku, Holandii, Rumunii i Szwecji. Niemcy zwykle wydają pieniądze na karty podarunkowe w czasie świąt, a Polacy kupują kosmetyki. W Wielkiej Brytanii, Łotwie i Danii stawia się natomiast na zakupy ogólne.

W jaki sposób przeprowadzono Świąteczny Barometr Ferratum Group 2018 ™?

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety internetowej, wśród aktywnych klientów Grupy Ferratum Bank w 19 krajach w całej Europie i w krajach Wspólnoty Narodów. Kwestionariusz ankiety był zestandaryzowany pod każdą badaną lokalizację. Dochody klientów zostały wyrażone w walucie lokalnej, a względne wydatki wakacyjne podane są jako odsetek przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego rodziny dla danego kraju. Dochód rozporządzalny został wyrażony dla każdego kraju, w oparciu o dane The World Bank za 2014 rok, dotyczące parytetu siły nabywczej na osobę.

W badaniu wzięło udział ponad 23 000 gospodarstw domowych, wśród osób w wieku 18- 61 lat. 57% wszystkich respondentów stanowiły kobiety. Średni dochód rozporządzalny gospodarstwa domowego wahał się od 866 do 3861 euro. Średnia liczba osób w gospodarstwie domowym wynosiła 2,9 osoby.

Oprócz pytań dotyczących wskaźników demograficznych respondenci zostali zapytani o swój jednorazowy miesięczny dochód netto, kwotę planowanych wydatków na Święta Bożego Narodzenia oraz o to, czy podczas podróży świątecznych będą korzystać z usług Airbnb lub bankowości internetowej.

W badaniu wykorzystano walutę każdego kraju. Odpowiedzi zostały wyrównane, aby odzwierciedlić odpowiednią siłę nabywczą każdego kraju. Wszyscy ankietowani byli anonimowi.

O Ferratum Group

Ferratum Group jest obecnie największą międzynarodową firmą, która oferuje pożyczki (https://www.ferratum.pl/szybkie-pozyczki) za pośrednictwem internetu oraz telefonów komórkowych. W jej ofercie są także małe pożyczki dla przedsiębiorstw. Ferratum Group działa na rynku od 2005 roku, a jej główna siedziba znajduje się w Helsinkach w Finlandii. Obecnie firma działa w 25 krajach w Europie, Afryce, Ameryce Północnej i Południowej oraz w regionie Azji-Pacyfiku. Ferratum Group obsługuje ponad 2 mln klientów na całym świecie i zarządza ponad 300 zespołami specjalistów.

Ferratum Group należy do liderów technologii na rynku usług finansowych i ma duży udział w rewolucji bankowości internetowej. Koncern jest właścicielem banku internetowego, który rozpoczął działalność w 2016 roku – to nowoczesna platforma udostępniająca usługi bankowe i cyfrowe płatności. Wszystko to przy użyciu tylko jednej aplikacji. Z tej usługi można korzystać w pięciu europejskich krajach. O ogromnym potencjale Ferratum świadczą także liczby – prawie 2 mln aktywnych klientów i osób, które mają otwarty rachunek, a także klienci, którym w przeszłości udzielano pożyczek (stan na 31 grudnia 2017 roku). Ponad 780 tys. z tych klientów miało otwarty rachunek bankowości internetowej lub mają aktywną pożyczkę.

Ferratum to także duża grupa kapitałowa, której akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych we Frankfurcie (rynek Prime Standard). Więcej informacji o Ferratum Group można uzyskać na stronie internetowej ferratumgroup.com.