UM Kraków: Eko-logiczni”, czyli nauka przez doświadczenie

3 min czytania

Jak zmienia się środowisko naturalne pod wpływem zanieczyszczenia? Co dzieje się z wodą, powietrzem i glebą? Co możemy zrobić, by chronić przyrodę? Uczestnicy projektu Eko-logiczni” znają już odpowiedzi na te pytania. Co więcej, do wielu z nich doszli sami, gdy pod okiem nauczycieli eksperymentowali, stawiali hipotezy i analizowali wyniki doświadczeń. Rezultaty ich pracy podsumowano w piątek, 12 października, w magistracie podczas seminarium kończącego projekt.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Spotkanie rozpoczęło się od wręczenia nagród zwycięzcom konkursu plastycznego dla przedszkoli (Eko-ludek”), konkursu dla szkół na najlepszą pracę zespołową promującą działania proekologiczne oraz testu wiedzy. Upominki wręczył dzieciom prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Pośród wszystkich działań, które Kraków podejmuje na rzecz czystości powietrza, mam tu na myśli m.in. program wymiany palenisk węglowych czy zakupy ekologicznych autobusów, edukacja mieszkańców, w tym tych najmłodszych, jest elementem nie do przecenienia powiedział Jacek Majchrowski. Dlatego tak ważne są ekologiczne ścieżki edukacyjne i projekty mówiące o tym problemie. Dają one możliwość nauki przez zabawę, ale to jest zabawa na poważnie”, i chciałbym podziękować wam, waszym opiekunom i organizatorom, że wzięliście w niej udział zakończył prezydent.

Łącznie w wykładach, warsztatach i laboratoriach, a także zajęciach terenowych, które odbyły się we wrześniu i październiku w ramach tegorocznej odsłony projektu Eko-logiczni”, uczestniczyło 100 uczniów z 25 szkół podstawowych i klas gimnazjalnych, a także 250 dzieci z 10 przedszkoli. Zarówno starsi, jak i młodsi uczestnicy w aktywny sposób poznawali zagadnienia przyrodnicze i ekologiczne, choć oczywiście z racji różnicy wieku innymi metodami.

Dla przedszkolaków zorganizowano gry i zabawy oraz minidoświadczenia obrazujące procesy, które zachodzą w przyrodzie (wulkan chemiczny, samonadmuchujące się baloniki). Dzieci dowiedziały się też więcej o tym, jak przebiega proces oddychania i jak pracują płuca. A na koniec obejrzały wspólnie z opiekunami ekologiczną wersję” bajki o Sierotce Marysi i siedmiu krasnoludkach z fikcyjnej opowieści wyniosły praktyczną wiedzę, m.in. o segregacji śmieci.

Dzieci ze szkół podstawowych wzięły udział w wykładach i warsztatach, które odbyły się w pracowniach Zespołu Szkół Chemicznych w Krakowie (każda tura to trzy spotkania po trzy godziny). Tam nauczyciele wprowadzili uczniów w świat badań i doświadczeń służących działaniom proekologicznym. W trakcie tych eksperymentów badali m.in., jak zanieczyszczenie wpływa na rośliny i inne materiały. Dzięki pogłębionej analizie procesów fizycznych i chemicznych zachodzących w przyrodzie oraz dzięki obserwacji, jak te procesy zmieniają się pod wpływem zanieczyszczenia powietrza i gleby, mali uczestnicy przekonali się, że ochrona środowiska, w tym eliminacja czynników szkodliwych, nie może być tylko pustą deklaracją.

Frekwencja na tych zajęciach była niemal stuprocentowa, a uczniowie zachwyceni. Wykonywali doświadczenia w prawdziwym laboratorium, mieli w rękach profesjonalny sprzęt, więc mogli się poczuć jak prawdziwi uczeni mówi Elżbieta Ramatowska, dyrektor Zespołu Szkół Chemicznych szkoły, która od samego początku jest partnerem projektu, a w ogólnopolskich rankingach miesięcznika Perspektywy” co roku osiąga czołowe miejsca.

Co najważniejsze, uczniowie wynieśli z tych odkryć praktyczną i trwałą wiedzę. A to niezbędny fundament do tego, by budować świadomość ekologiczną, rozwijać wrażliwość na problemy środowiska i uczyć racjonalnego korzystania z jego zasobów, a także promować działań dotyczące ochrony elementów ekosystemu w tym powietrza w mieście.

Uzupełnieniem wykładów oraz działań w laboratoriach była wyprawa do Ekologicznej Spalarni Odpadów w Krakowie tam na uczniów czekała ścieżka edukacyjna poświęcona prawidłowej gospodarce odpadami, segregacji śmieci i skutkom oddziaływania odpadów na środowisko naturalne.

Projekt edukacyjny Eko-logiczni” finansowany jest z budżetu miasta oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Łączna jego wartość to 87 557,50 zł, w tym dofinansowanie z WFOŚiGW: 50 000,00 zł.

Autor: krystian