Kraków z unijnym wsparciem na rewitalizację torowisk i inteligentny transport

3 min czytania
Kraków z unijnym wsparciem na rewitalizację torowisk i inteligentny transport

Kraków inwestuje ponad 150 milionów złotych w nowoczesny transport publiczny, który zmieni oblicze miasta i poprawi komfort podróżowania mieszkańców. Zrewitalizowane torowiska, inteligentne systemy informacji pasażerskiej oraz ekologiczne rozwiązania to tylko początek wielkich zmian na ulicach dawnej stolicy Polski.

  • Przebudowa torowisk w Krakowie zmienia przestrzeń miejską na lepsze
  • Serce Krakowa zyska nowoczesne torowiska i lepszą komunikację
  • Krakowskie innowacje w transporcie dzięki inteligentnym systemom

Przebudowa torowisk w Krakowie zmienia przestrzeń miejską na lepsze

Kraków stawia na rozwój transportu publicznego dzięki ogromnemu wsparciu z Funduszy Europejskich. Wśród najważniejszych projektów jest kompleksowa modernizacja torowiska tramwajowego na ulicy Starowiślnej, która obejmie odcinek od ulicy Dietla aż do mostu Powstańców Śląskich. To nie tylko remont szyn i sieci trakcyjnej – inwestycja zakłada także przebudowę chodników, budowę ścieżek rowerowych, nowe oświetlenie oraz nasadzenia drzew. Dzięki temu ulica zmieni się z ruchliwej arterii tranzytowej w zieloną, przyjazną przestrzeń dla mieszkańców i turystów odwiedzających Kazimierz.

Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur podkreśla:

„To nie będzie tylko modernizacja, to będzie transformacja – z głośnej i zniszczonej ulicy tranzytowej, w zieloną przestrzeń przyjazną do spędzania czasu, komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się także niechronionych uczestników ruchu.”

Całkowity koszt tej inwestycji wynosi blisko 130 milionów złotych, z czego ponad 82 miliony pochodzą z unijnego dofinansowania. To przykład, jak Kraków łączy rozwój infrastruktury z troską o estetykę i ekologię miejską.

Serce Krakowa zyska nowoczesne torowiska i lepszą komunikację

Nie mniej ważna jest przebudowa torowisk na ulicach Straszewskiego i Karmelickiej – miejscach o wyjątkowym znaczeniu historycznym i urbanistycznym. Ze względu na zwartą zabudowę centrum miasta nie ma możliwości wydzielenia osobnych torowisk tramwajowych, dlatego prace skupią się na poprawie jakości nawierzchni wspólnej dla tramwajów i samochodów. Modernizacja obejmie również rozjazdy oraz przebudowę całego układu torowo-drogowego.

W ramach projektu zostanie wybudowany nowy peron przystanku „Uniwersytet Jagielloński”, co zwiększy wygodę pasażerów korzystających z tego jednego z najbardziej uczęszczanych punktów komunikacyjnych w mieście. Wartość tej inwestycji to ponad 36 milionów złotych, a dofinansowanie przekracza 22 miliony.

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski podkreśla:

„Kluczowe jest podniesienie jakości nawierzchni wspólnej dla ruchu tramwajowego i kołowego, a także poprawa odwodnienia, oświetlenia oraz bezpieczeństwa pieszych.”

Krakowskie innowacje w transporcie dzięki inteligentnym systemom

Kolejnym krokiem ku nowoczesności jest wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS) obejmujących całe miasto. Na przystankach pojawią się tablice dynamicznej informacji pasażerskiej pokazujące aktualne czasy odjazdów, a na głównych wjazdach do Krakowa zamontowane zostaną tablice zmiennej treści informujące o korkach i trasach alternatywnych. Systemy kontroli dostępu do stref ograniczonego ruchu szczególnie usprawnią poruszanie się po Kazimierzu oraz centrum miasta.

Dodatkowo nowe urządzenia będą monitorować natężenie ruchu oraz informować kierowców o dostępności miejsc parkingowych w miejskich parkingach. Całość projektu opiewa na kwotę ponad 66 milionów złotych, z czego większość pochodzi ze środków europejskich.

Takie rozwiązania mają realnie wpłynąć na płynność ruchu i komfort podróży komunikacją zbiorową, czyniąc ją bardziej przewidywalną i przyjazną dla mieszkańców.

Warto też wspomnieć o planach rozwoju sieci tramwajowej – trwa procedura ubiegania się o fundusze na budowę nowej linii tramwajowej prowadzącej na Azory. Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla północno-zachodnich dzielnic Krakowa i może znacznie poprawić dostępność komunikacyjną tego obszaru.

Na podst. Urząd Miasta w Krakowie

Autor: krystian