MUW Kraków: Europejski Dzień Numeru 112. Z myślą o operatorach numerów alarmowych
- Każdego dnia uczestniczą Państwo w ratowaniu życia Mieszkańców Małopolski. Wasza praca zasługuje na szacunek i uznanie. To od Was rozpoczyna się sztafeta pomocy, w której uczestniczą wszystkie służby. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie tworzy oddany i profesjonalny zespół mówił do operatorów numerów alarmowych wojewoda małopolski Łukasz Kmita. Kilku z nich z rąk wojewody otrzymało dziś specjalne wyróżnienie przyznane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego za szczególne zaangażowanie w wykonywanie codziennych obowiązków.
W Europejskim Dniu Numeru Alarmowego 112 to oni są w centrum naszej uwagi. To cisi bohaterowie, od których niejednokrotnie zaczyna się walka o zdrowie i życie tych, którzy potrzebują pomocy. Ich profesjonalizm pozwala w sprawny i skuteczny sposób przyjąć oraz zarejestrować każde zgłoszenie alarmowe. Po zweryfikowaniu danych i wprowadzeniu ich do systemu teleinformatycznego informacja w błyskawiczny sposób trafia do właściwych służb.
Przyjęte zgłoszenie może zostać przekazane jednocześnie np. do Policji i Straży Pożarnej, a niezależnie od tego rozmowa może zostać przekierowana do dyspozytora medycznego, który przeprowadza wywiad medyczny.
_- Dla polskiego rządu praca operatorów numerów alarmowych jest niezwykle ważna. Dlatego też dążyliśmy do wprowadzenia takich zmian jak objęcie operatorów ochroną prawną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych. W ten sposób chcieliśmy podkreślić, jak strategiczna jest ich codzienna praca _ dodaje wojewoda Łukasz Kmita.
Jednym z punktów obchodów Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 były tradycyjne już zajęcia edukacyjne z udziałem dzieci uczęszczających do jednej z krakowskich szkół podstawowych. Choć w tym roku, ze względu na epidemię koronawirusa, przybrały one formę lekcji zdalnych, to nie zmienił się ich cel: poszerzyć i utrwalić wiedzę o właściwym korzystaniu numeru alarmowego 112.
Warto przypomnieć, że krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego było pierwszym CPR-em w Polsce. Od 2009 roku obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z obszaru Krakowa i powiatu krakowskiego, a od 2013 roku połączenia z całego województwa małopolskiego.
W 2020 roku operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie obsługiwali średnio 143 połączenia na zmianie dziennej i 98 połączeń na zmianie nocnej (na jednego operatora). Suma połączeń przychodzących do CPR-u wyniosła 1 479 216. Spośród nich 66% stanowiły zgłoszenia anulowane i niezasadne. Średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia wyniósł 10 sekund. Obsługa zgłoszenia zasadnego trwała średnio ok. 121 sekund, natomiast niezasadnego ok. 33 sekundy. Do Policji przekazano 223 661 zgłoszeń, do Państwowej Straży Pożarnej 20 380 zgłoszeń, do Państwowego Ratownictwa Medycznego 199 254 zgłoszenia, a do służb pomocniczych 35 120 zgłoszeń. Liczba zarejestrowanych połączeń eCall wyniosła 388.
W krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego zatrudnionych jest aktualnie 80 operatorów. W zespole są osoby znające język angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, włoski i hiszpański.
W październiku 2018 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie przejęło obsługę numeru alarmowego 997. Niebawem w kwietniu 2021 roku analogiczne działania wykonamy w odniesieniu do numeru 998.
Autor: krystian