W piątek, 17 maja krakowskie MPK rozpoczęło dwutygodniowy test hybrydowego autobusu Solarisa wyposażonego w szeregowy system HybriDrive. Autobus będzie kursował na linii nr 252 z osiedla Podwawelskiego do lotniska w podkrakowskich Balicach.

MPK testuje nowy hybrydowy autobus Solarisa
Fot. MPK SA w Krakowie

Elementem wyróżniającym ten pojazd jest silnik elektryczny, który jest zasilany energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM). Ekologiczny, w części elektryczny napęd wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom nowy pojazd funkcjonalnością upodabnia się do autobusu elektrycznego i według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20 proc. paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu..

Nowy autobus odznacza się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest w postaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachu autobusu. Pojazd wyposażony jest w baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh.

Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego – w wieży silnika oraz na dachu pojazdu – nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich w pojeździe. Oferowane układy siedzeń w nowej hybrydzie Solarisa są takie same jak w Urbino 12 z konwencjonalnym napędem.

Parametry autobusu:

  • długość: 12 000 mm
  • szerokość: 2 550 mm
  • wysokość: 3 100 mm
  • silnik elektryczny: BAE HDS 100, moc maksymalna 190 kW
  • klimatyzacja: przestrzeń pasażerska i kabina kierowcy
  • miejsca siedzące: 25
  • liczba miejsc stojących: 67