UM Kraków: Krzysztof Penderecki świętuje

3 min czytania

W sobotę, 24 listopada o godz. 17.30, czyli pół godziny przed koncertem dedykowanym Krzysztofowi Pendereckiemu z okazji jubileuszu 85-lecia jego urodzin, odbędzie się uroczystość odsłonięcia tablicy pod dębem burgundzkim, zasadzonym przez kompozytora na Plantach w 2013 roku. Tablicę zaprojektowaną przez prof. Jana Tutaja z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych odsłoni sam maestro Penderecki. Drzewo Pender rośnie nieopodal Filharmonii Krakowskiej, przy fontannie Fortepian Chopina wg projektu Marii Jaremy.

Z okazji rocznicy 85. urodzin maestro Krzysztofa Pendereckiego, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie dedykuje dostojnemu jubilatowi najbliższe koncerty oratoryjne w dniach 23 listopada o godz. 19.30 i 24 listopada 2018 roku o godz. 18.00. Zespoły Filharmonii Krakowskiej pod batutą amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda wykonają między innymi dwa dzieła mistrza, powstałe w różnych okresach twórczości Adagietto z Raju utraconego” oraz Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę”, z Martą Kowalczyk i Mają Bogdanović w partiach solowych.

Raj utracony” powstał przed czterdziestoma laty __ na zamówienie Lyric Opera” w Chicago dla uczczenia 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych. Dzieło oparte na słynnym poemacie Johna Miltona podejmuje temat biblijnej historii stworzenia i upadku pierwszych ludzi. Penderecki świat Boga i Szatana skontrastował we współbrzmieniach harmonii, będących muzycznym odzwierciedleniem antonimów dobra i zła, ładu i anarchii. Liryczne Adagietto” z tej opery wykonywane jest często jako utwór samodzielny, w roku 2006 doczekało się także wersji na rożek angielski i orkiestrę smyczkową.

Koncert podwójny na skrzypce, altówkę (wiolonczelę) i orkiestrę” z 2012 roku zadedykowany został wybitnemu skrzypkowi i altowioliście Julianowi Rachlinowi i z jego udziałem prawykonany w tym samym roku wraz z Janine Jansen w partii solowej skrzypiec. W Filharmonii Krakowskiej w charakterze solistek wystąpią: skrzypaczka Marta Kowalczyk koncertmistrzyni Orkiestry Symfonicznej w Bazylei, zwyciężczyni międzynarodowych konkursów w Belgradzie, Bled (Słowenia), czy nagrody specjalnej w Qingdao w Chinach; oraz altowiolistka Maja Bogdanović, artystka, która prawykonywała dzieła wielu kompozytorów współczesnych, w tym Krzysztofa Pendereckiego, z okazji którego 80. urodzin występowała na specjalnym koncercie w Warszawie, u boku Jurija Baszmeta, Juliana Rachlina i Barry’ego Douglasa.

Program koncertów uzupełniają utwory bliskie dyrygentowi choćby przez wzgląd na kraj, z jakiego się wywodzi. Usłyszymy bowiem Suitę symfoniczną**** On the Waterfront” (Na nabrzeżach), napisaną przez Leonarda Bernsteina jako ścieżka dźwiękowa do słynnego filmu Elii Kazana pod tym samym tytułem, nagrodzonego aż ośmioma Oskarami i Złotym Globem. Bernstein, którego stulecie urodzin obchodzimy w tym roku, jako kompozytor, dyrygent i popularyzator muzyki wywarł wielki wpływ na kształt kultury muzycznej Stanów Zjednoczonych XX wieku. Axelrod miał ten niezwykły zaszczyt, że w wieku 16 lat został jego uczniem, stąd prawdopodobnie jego muzyka jest mu szczególnie bliska.

Repertuar domyka Adagio na smyczki” Samuela Barbera**** z 1936 roku, utwór wykonywany m.in. w ramach ceremonii pogrzebowych wielkich postaci Ameryki, takich jak prezydenci Roosevelt i Kennedy czy Alfred Einstein. W 1976 roku powstała wersję do tekstu Agnus Dei” na ośmiogłosowy chór i ona właśnie wykonana zostanie podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej.

Autor: krystian