Kraków przeznaczy wpływy z opłat SCT na walkę ze smogiem w okolicznych gminach

Kraków stawia na czystsze powietrze i zdrowie mieszkańców. Nowa Strefa Czystego Transportu nie tylko ograniczy ruch najbardziej zanieczyszczających aut, ale też przyniesie realne wsparcie dla walki ze smogiem w okolicznych gminach. Sprawdź, jak miasto planuje wykorzystać wpływy z opłat i jakie zmiany czekają nas już od 2026 roku!
- Nowa Strefa Czystego Transportu w Krakowie zmienia zasady gry
- Kraków inwestuje w „obwarzanek” i walkę ze smogiem
- Jak zmieni się życie mieszkańców Krakowa i okolic dzięki nowym regulacjom
Nowa Strefa Czystego Transportu w Krakowie zmienia zasady gry
Już od 1 stycznia 2026 roku Kraków wprowadzi Strefę Czystego Transportu (SCT), obejmującą obszar wewnątrz IV obwodnicy. To oznacza, że pojazdy niespełniające norm emisji spalin będą musiały liczyć się z opłatami za wjazd lub całkowitym zakazem poruszania się po centrum miasta.
Opłaty za wjazd do SCT będą obowiązywać przez trzy lata – od 2026 do 2028 roku. W pierwszym roku koszt wyniesie 5 zł za dobę, by w kolejnym wzrosnąć do 15 zł. Od 2029 roku auta niespełniające wymagań emisyjnych nie będą mogły już wjechać do strefy. Mieszkańcy Krakowa zostali zwolnieni z tych opłat, co ma ułatwić im codzienne funkcjonowanie.
Zarząd Transportu Publicznego szacuje, że wpływy z opłat mogą sięgnąć nawet kilkunastu milionów złotych rocznie. To pokaźna suma, która zostanie przeznaczona na rozwój komunikacji miejskiej oraz działania proekologiczne.
Kraków inwestuje w „obwarzanek” i walkę ze smogiem
Co ważne, środki pozyskane z opłat za SCT nie zostaną zatrzymane wyłącznie na terenie miasta. Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zapowiedział, że równowartość tych wpływów trafi do gmin otaczających stolicę Małopolski – tzw. „obwarzanka krakowskiego”.
– Likwidacja smogu w gminach sąsiadujących to także lepsza jakość powietrza dla mieszkańców Krakowa – podkreślił prezydent podczas konferencji prasowej 9 lipca.
W Małopolsce od maja 2024 r. obowiązuje uchwała antysmogowa, jednak na terenach wokół Krakowa nadal działa ponad 10 tysięcy źródeł ciepła niespełniających nowych norm. Przekazane środki mają wesprzeć m.in. wymianę starych pieców na ekologiczne rozwiązania, a także działania edukacyjne i wzmacnianie straży gminnych.
Paweł Ścigalski, pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza, wskazał dodatkowe możliwości wykorzystania funduszy: kampanie zachęcające do wymiany kopciuchów czy budowę parkingów Park & Ride ułatwiających korzystanie z transportu publicznego.
Jak zmieni się życie mieszkańców Krakowa i okolic dzięki nowym regulacjom
Wprowadzenie SCT to krok milowy w walce o czyste powietrze i zdrowsze warunki życia w aglomeracji krakowskiej. Ograniczenie ruchu samochodów emitujących duże ilości tlenków azotu może zmniejszyć te szkodliwe substancje nawet o 30–40 proc., co bezpośrednio wpłynie na poprawę zdrowia mieszkańców.
Rozmowy z gminami zrzeszonymi w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska trwają, aby ustalić konkretne projekty i działania finansowane z nowych środków. To szansa na realne zmiany zarówno dla Krakowa, jak i jego najbliższego otoczenia.
Dzięki temu kompleksowemu podejściu miasto nie tylko chroni swoich mieszkańców przed skutkami zanieczyszczeń, ale również wspiera sąsiednie miejscowości w walce ze smogiem – problemem dotykającym całą aglomerację.
Na podst. Urząd Miasta w Krakowie
Autor: krystian