Skup katalizatorów jak sprzedać szybko i z maksymalnym zyskiem

4 min czytania
Skup katalizatorów  jak sprzedać szybko i z maksymalnym zyskiem

Zużyty katalizator to nie tylko złom to cenny element, który może przynieść ci całkiem niezły zysk. Klucz tkwi w tym, gdzie i jak go sprzedać. Niektóre skupy oferują uczciwe stawki, inne próbują zaniżyć wartość, licząc na niewiedzę sprzedających. Jak więc znaleźć rzetelnego kupca, uniknąć strat i dostać najwyższą możliwą cenę? Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy sprzedaży katalizatora, jak rozpoznać uczciwy skup i co zrobić, by maksymalnie podbić wartość transakcji.

Jak sprawdzić, ile warty jest katalizator, zanim zdecydujesz się go sprzedać

Wartość katalizatora zależy przede wszystkim od zawartości metali szlachetnych platyny, palladu i rodu które znajdują się w jego strukturze. Przed sprzedażą warto sprawdzić jego cenę, aby uniknąć sytuacji, w której zostanie sprzedany poniżej rzeczywistej wartości. Ceny katalizatorów zmieniają się dynamicznie, ponieważ są uzależnione od kursów giełdowych metali szlachetnych. Wycena katalizatora może opierać się na kilku metodach.

Najprostszy sposób to skorzystanie z internetowej wyceny w skupie kataliatorów. Wystarczy podać numer seryjny na Skupisko.pl, który zazwyczaj znajduje się na obudowie, aby otrzymać szacunkową wycenę. Jeśli numer jest nieczytelny, można porównać wygląd katalizatora z katalogiem zdjęć. Skupy często oferują kalkulatory cenowe, w których po wpisaniu modelu auta i rocznika można uzyskać przybliżoną wartość.

Inna metoda to samodzielna analiza składu katalizatora. Można skorzystać z usług firm, które dokonują analizy spektrometrycznej, określając dokładną zawartość platyny, palladu i rodu. Koszt takiej usługi może wynosić od 50 do 200 zł, ale w przypadku droższych katalizatorów może się to opłacać. Średnie ceny metali szlachetnych na giełdach światowych w 2024 roku kształtują się następująco:

  • Platyna: około 10001100 USD za uncję
  • Pallad: około 11001300 USD za uncję
  • Rod: od 4000 do 5000 USD za uncję

Jeśli katalizator pochodzi z auta premium lub ciężarowego, może zawierać więcej metali szlachetnych i osiągać wyższą wartość. Najdroższe są katalizatory z aut marek takich jak BMW, Mercedes czy Audi, a także z pojazdów hybrydowych, które zawierają większe ilości palladu.

Przed sprzedażą warto także porównać oferty różnych skupów. Niektóre firmy płacą więcej niż inne, a różnice mogą sięgać nawet kilkuset złotych. Warto sprawdzić ceny w kilku miejscach oraz unikać skupów, które oferują bardzo niskie stawki lub nie podają szczegółowych informacji o sposobie wyceny.

Ile płacą za zużyty katalizator i od czego zależy ostateczna stawka

Skup katalizatorów oferuje ceny uzależnione od zawartości metali szlachetnych, kursów giełdowych oraz modelu pojazdu, z którego pochodzi katalizator. Stawki mogą się różnić nawet o kilkaset złotych w zależności od tych czynników. Średnie ceny w Polsce w 2024 roku wahają się od 200 do 2500 zł za sztukę, ale w przypadku niektórych modeli mogą być znacznie wyższe.

Cena za 1 kg katalizatora również jest zmienna, ponieważ zależy od składu chemicznego i ilości metali szlachetnych. Średnia stawka wynosi od 50 do 400 zł za kilogram , przy czym katalizatory z samochodów ciężarowych, hybrydowych i luksusowych aut mogą osiągać wyższe ceny.

Ostateczna stawka, jaką oferuje skup katalizatorów , zależy od kilku czynników:

  • Zawartości platyny, palladu i rodu im wyższa ich koncentracja, tym wyższa cena.
  • Modelu samochodu katalizatory z pojazdów premium (np. BMW, Mercedes, Audi) są bardziej wartościowe.
  • Rodzaju katalizatora ceramiczne są tańsze niż metalowe, które zawierają więcej cennych pierwiastków.
  • Aktualnych cen metali szlachetnych kursy platyny, palladu i rodu zmieniają się na światowych giełdach.
  • Masy katalizatora im cięższy, tym więcej może zawierać cennych metali.

Z jakiego auta jest najdroższy katalizator i dlaczego niektóre modele są bardziej wartościowe

Najdroższe katalizatory pochodzą z popularnych w Polsce aut klasy premium oraz pojazdów hybrydowych i dostawczych. Ich wartość wynika z wyższej zawartości platyny, palladu i rodu, które pełnią funkcję filtracyjną w procesie neutralizacji spalin.

Najbardziej wartościowe katalizatory znajdziecie w modelach takich jak:

  • Audi A6 C6 3.0 TDI katalizator z tego modelu może kosztować od 1500 do 3000 zł , ponieważ zawiera duże ilości metali szlachetnych.
  • BMW E60 530d w zależności od wersji, cena katalizatora wynosi od 1800 do 3500 zł. Silniki diesla tej klasy wymagają bardziej efektywnych układów oczyszczania spalin.
  • Toyota Prius (II i III generacja) katalizator z hybrydowego Priusa osiąga ceny 2500-5000 zł , ponieważ zawiera wyższy udział palladu, którego cena na rynku jest stosunkowo wysoka.
  • Mercedes E320 CDI cena wynosi od 2000 do 4000 zł , a wartość wynika z dużej masy katalizatora i wysokiej zawartości platyny.

Niektóre katalizatory są droższe, ponieważ producenci stosują w nich większe ilości metali szlachetnych ze względu na normy emisji spalin. Samochody klasy premium oraz hybrydy muszą spełniać bardziej rygorystyczne przepisy, dlatego w ich katalizatorach znajduje się więcej platyny, palladu i rodu. Ponadto pojazdy z silnikami o większej pojemności wymagają bardziej wydajnych katalizatorów, co także podnosi ich wartość na rynku skupu.

Autor: Artykuł sponsorowany

faktykrakowa_kf