Transport ponadgabarytowy - przewóz urządzeń i ciężkich ładunków w Krakowie

4 min czytania
Transport ponadgabarytowy - przewóz urządzeń i ciężkich ładunków w Krakowie

Przyczepa niskopodwoziowa z ładunkiem nie należy do częstych widoków na drogach. Transport ładunków gabarytowych zdarza się jednak częściej niż może się to wydawać i jest potrzebny także w takim mieście jak Kraków. Przewozy tego typu są bardzo wymagające pod względem logistycznym. Jak są one organizowane i czym się wyróżniają? Kiedy się je przeprowadza, komu są potrzebne i kto je wykonuje? Co warto o nich wiedzieć?

Co cechuje transport ponadgabarytowy?

W przepisach prawa o ruchu drogowym zawarto regulacje dotyczące dopuszczalnych wartości, jakich nie można przekroczyć w transporcie ładunków w zakresie rozmiarów i wagi. Według obowiązujących norm pojazd wraz z ładunkiem nie może być szerszy niż 2,55 m, wyższy niż 4 m oraz dłuższy niż 16,5 m w przypadku samochodu z naczepą oraz 18,75 m w przypadku zespołu pojazdów. Istnieje jednak możliwość przewozu takich ładunków. Są one realizowane w ramach usługi transportu ponadgabarytowego.

Co istotne, wystarczy, aby tylko jedna wartość wskazana w przepisach została przekroczona, aby ładunek wymagał przewozu nienormatywnego, realizowanego za pomocą przyczep niskopodwoziowych. Zdarza się, że tego rodzaju przejazdy budzą zainteresowanie mediów. Dzieje się tak jednak głównie w przypadku największych i najbardziej skomplikowanych operacji logistycznych. Zazwyczaj transport gabarytowy ma o wiele skromniejszy charakter, choć zawsze stanowi duże wyzwanie. Ładunków ponadnormatywnych do przewozu jednak nie brakuje.

Do najczęściej wykonywanych rodzajów przewozów gabarytowych należy transport maszyn. Niezależnie od tego, czy chodzi o maszyny przemysłowe, maszyny budowlane czy też maszyny rolnicze, obiekty tego typu bardzo często odznaczają się nietypowymi rozmiarami, dużymi rozmiarami oraz wagą. Z tych względów wymagają one transportu niskopodwoziowego.

Przykładem ładunków nienormatywnych mogą też być silosy i zbiorniki wykorzystywane w przemyśle chemicznymi spożywczym. Wskazać tu także można elementy konstrukcyjne, elementy rurociągów i różnego rodzaju instalacji przemysłowych, pojazdy wolnobieżne i szynowe (w tym militaria), łodzie i jachty oraz houseboaty czy domki holenderskie.

Ładunki ponadnormatywne można podzielić ze względu na ich cechy. Można zatem wyróżnić ładunki ciężkie, o bardzo dużej wadze, wynoszącej kilkadziesiąt lub nawet kilkaset ton. Są też ładunki dłużycowe, np. konstrukcje stalowe czy łopaty turbin wiatrowych, które odznaczają się swoją długością. Można się również spotkać z ładunkami o nietypowym kształcie, czego przykładem są niektóre maszyny rolnicze. Dlatego też transport ponadgabarytowy zawsze ma bardzo indywidualny charakter i jest bardzo zróżnicowany. To zresztą jeden z powodów, dla których jest to tak wymagająca dziedzina logistyki.

Organizacja przewozu maszyn i ładunków gabarytowych w Krakowie

Najczęściej przewozy gabarytowe są realizowane na rzecz dużych podmiotów przemysłowych. Transport nienormatywny jest kosztowny, a ładunki tego typu przeważnie są związane z inwestycjami realizowanym przez przedsiębiorstwa i zakłady produkcyjne. Nie oznacza to jednak, że transport ponadgabarytowy jest niedostępny dla klientów indywidualnych. Doskonale świadczy o tym chociażby możliwość zlecenia przewozu łodzi i jachtów.

Warto tu zarazem podkreślić, że organizacja transportu ponadnormatywnego nie należy do łatwych zadań. Zawsze są to skomplikowane logistycznie operacje, które wymagają starannego przygotowania i profesjonalizmu. Dotyczy to w szczególności planowania tras, organizacji logistycznej i administracyjnej, opracowania bezpiecznych sposobów załadunku i rozładunku oraz różnego rodzaju innych działań. Spedytorzy ładunków gabarytowych muszą przy tym brać pod uwagę ograniczenia infrastrukturalne, takiej jak wąskie drogi, zwężenia jezdni, ostre zakręty, mosty, wiadukty, oznakowanie, ronda, wysepki czy nachylenie drogi i jej stan techniczny. Muszą też uwzględniać prace remontowe. Zdarza się również, że przewóz gabarytów wymaga budowy tymczasowych dróg dojazdowych.

Organizatorzy transportu nienormatywnego muszą zatem odznaczać się szerokimi kwalifikacjami, wszechstronnymi umiejętnościami i wiedzą, dzięki którym możliwe jest sprawne przeprowadzenia każdego zlecenia, niezależnie od specyfiki ładunku. Dlatego przewozami gabarytowymi zajmują się profesjonalni przewoźnicy. Niskopodwoziowy transport maszyn i innych ładunków gabarytowych w Krakowie organizuje na przykład firma Jupiter, mająca na swoim koncie wiele udanych przewozów nienormatywnych w regionie małopolskim.

Kluczem do sukcesu jest dobrze wyszkolona kadra oraz specjalistyczny sprzęt. Zarówno obsługa logistyczna, jak i kierowcy, operatorzy sprzętu (np. dźwigów czy samochodów HDS) oraz piloci, muszą odznaczać się dużą odpornością na stres, doświadczeniem oraz umiejętnością pracowania pod presją. Muszą zarazem trzymać się ustalonych procedur, ale w razie pojawienia się nieprzewidzianych trudności powinni też być elastyczni w działaniu.

Logistyka przewozów gabarytowych - zezwolenia i formalności, o których trzeba wiedzieć

Warto mieć na uwadze to, że przewozy gabarytowe wymagają specjalnych zezwoleń na przejazd. Aktualnie obowiązuje 5 kategorii pozwoleń przydzielanych na różne okresy czasu i rodzaje dróg, zależnie od charakteru przewożonego ładunku. Zezwolenia są wydawane przez uprawnione do tego podmioty, którymi są starości oraz urzędnicy GDDKiA. Wymagają również uiszczenia opłaty.

Ponadto, niektóre przewozy, zależnie od wielkości ładunku i skali przedsięwzięcia, mogą wymagać eskorty, czyli pilotażu, jednego lub dwóch samochodów. W określonych przypadkach może też być wymagana eskorta policji. To wszystko zaś po to, aby zapewnić bezpieczeństwo przejazdu zarówno samego ładunku, jak i zadbać o bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Należy też pamiętać o tym, by pojazdy były właściwie oznakowane, np. miały odpowiednie tablice czy światła ostrzegawcze.

Również pod względem formalnym przewozy powinny być właściwie przygotowane. Należy zgromadzić wszelkie niezbędne dokumenty transportowe, a w szczególności pozwolenia. Jeżeli ładunek jest przewożony za granicę, trzeba mieć na uwadze to, że przepisy dotyczące przewozu gabarytów mogą być w pewnych szczegółach odmienne niż w Polsce. Nie można też zapominać o kwestii ubezpieczenia transportu. Przewozy gabarytowe nie należą do łatwych przedsięwzięć. Sprawna firma transportowa poradzi sobie jednak z każdym wyzwaniem.

Autor: Artykuł partnera

faktykrakowa_kf