W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie § 72, 87, 96, 97 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych opracowali krótkie przypomnienie przepisów dotyczących możliwości zawracania w zależności od rodzaju użytych sygnalizatorów świetlnych.

Podczas nadawania sygnału zielonego przez sygnalizator S-1 dozwolone jest zawracanie ze skrajnego lewego pasa ruchu. Manewr taki dopuszczalny jest również w przypadku gdy oznakowanie pionowe wskazuje na kierunek jazdy w lewo.

Jeżeli ruch regulowany jest sygnalizatorem S-3 możemy pojechać tylko w kierunku określonym przez ten sygnalizator. W sytuacji przedstawionej na zdjęciu nie możemy zawrócić!

W sytuacjach przedstawionych na zdjęciach obok dozwolone jest zawracanie. W przypadku przedstawionym na zdjęciu po lewej dopuszcza się skręcanie w lewo i zawracanie a w drugim tylko zawracanie.

W przypadku sygnalizatora S-2 ze strzałką warunkową w lewo dozwolone jest zarówno skręcanie w lewo jak i zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu. Należy tu jednak pamiętać o warunkach wjazdu za taki sygnalizator (warunki opisane szczegółowo w odc.19)

Mimo iż sygnalizatory S-1 i S-2 dają możliwość zawracania to jednak może to być zabronione ustawionym wcześniej znakiem pionowym B-23 „Zakaz zawracania”.

sygnalizatory a mozliwość zawracania