UM Kraków: Rejestracja w Grodzkim Urzędzie Pracy jak to zrobić?

4 min czytania

Choć ze względu na stan epidemii Grodzki Urząd Pracy w Krakowie nie prowadzi bezpośredniej obsługi klientów, rejestracja osób bezrobotnych i poszukujących pracy nadal jest możliwa drogą elektroniczną lub w wyjątkowych sytuacjach ścieżką tradycyjną z wykorzystaniem poczty lub specjalnej skrzynki ustawionej przed urzędem.

Urzędnicy zachęcają, żeby ze względu na obostrzenia związane ze stanem epidemii mieszkańcy w większym niż dotychczas zakresie korzystali z komunikacji elektronicznej. Rejestracji w Grodzkim Urzędzie Pracy można dokonać on-line, a o tym, jak to zrobić, informujemy TUTAJ.

Równocześnie dla mieszkańców, którzy nie posiadają możliwości rejestracji on-line, Grodzki Urząd Pracy w Krakowie przygotował na czas pandemii ścieżkę tradycyjną wnioski można wrzucić do skrzynki przed siedzibą GUP (ul. Wąwozowa 34) albo wysłać pocztą. Należy pamiętać o własnoręcznym podpisie na karcie rejestracyjnej oraz o dołączeniu wymaganych dokumentów. Tylko kompletne wnioski będą rozpatrywane. Datą rejestracji wniosku będzie data wpływu do urzędu. Kartę rejestracyjną można pobrać TUTAJ**** lub przed siedzibą GUP przy ul. Wąwozowej 34.

Do wniosku należy załączyć stosowne dokumenty określone w rozporządzeniu w sprawie rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy, tj.:

  • kserokopię dowodu osobistego lub paszportu (w przypadku cudzoziemców karta pobytu, paszport, decyzja Wojewody zezwalająca na pobyt w Polsce);
  • w przypadku posiadania tymczasowego adresu zameldowania na terenie działania GUP zaświadczenie z Urzędu Miasta o czasookresie meldunku;
  • w przypadku posiadania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności dokument potwierdzający stopień;
  • dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli osoba takie posiada;
  • świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
  • świadectwa pracy;
  • w przypadku rejestracji po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej lub w okresie jej zawieszenia należy przedłożyć dokumenty potwierdzające aktualny status oraz zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania i podstawie naliczania składek z tytułu jej prowadzenia;
  • osoby, które współpracowały przy prowadzeniu działalności gospodarczej, zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania i podstawie naliczania składek z tytułu współpracy;
  • osoby, które świadczyły pracę na podstawie umowy uaktywniającej, zaświadczenie z ZUS o okresie podlegania ubezpieczeniom z tego tytułu;
  • osoby, które były zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy, powinny przedłożyć zaświadczenie o wynagrodzeniu brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące) oraz w przypadku pobierania zasiłków chorobowych zaświadczenie określające podstawę wymiaru tych zasiłków;
  • osoby, które były zatrudnione w ramach umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług lub współpracy, powinny przedłożyć zaświadczenie o wynagrodzeniu brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące) wraz z adnotacją o odprowadzaniu składek na ZUS i FP oraz w przypadku pobierania zasiłków chorobowych zaświadczenie określające podstawę wymiaru tych zasiłków;
  • zaświadczenie z ZUS o okresach pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego, przypadających po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności, ze wskazaniem podstawy wymiaru tych zasiłków i świadczenia;
  • świadectwo zwolnienia z zakładu karnego wraz z zaświadczeniem o wykonywaniu pracy w zakładzie karnym oraz osiąganym wynagrodzeniem brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące);
  • książeczka wojskowa w przypadku odbycia zasadniczej służby wojskowej, ćwiczeń wojskowych lub innych okresów, które mają wpływ na uprawnienia wynikające ze statusu;
  • zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy.

W celu zgłoszenia członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego należy załączyć wniosek (do pobrania TUTAJ lub przed siedzibą GUP przy ul. Wąwozowej 34).

Wymienione tu dokumenty należy traktować jako podstawowe. W szczególnych przypadkach urzędnik może poprosić o dokumenty uzupełniające. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, urzędnik poinformuje o tym wnioskodawcę po złożeniu wniosku.

Jeżeli byliśmy już wcześniej zarejestrowani w rejestrze bezrobotnych i poszukujących pracy, w razie ponownej rejestracji będziemy musieli jedynie uzupełnić i zmodyfikować dane już tam figurujące. Poza dowodem osobistym należy w takim wypadku przedłożyć dokumenty potwierdzające zatrudnienie po wyrejestrowaniu z ewidencji oraz dokumenty potwierdzające zmiany, które nastąpiły po wyrejestrowaniu. Warto zostawić urzędnikom swój numer kontaktowy, ponieważ umożliwia to sprawniejszą obsługę wniosków.

Grodzki Urząd Pracy w Krakowie ma prawo zweryfikować przedłożone mu dokumenty oraz dane osobowe. Pamiętajmy o dostarczeniu wszystkich wymaganych dokumentów, ponieważ braki w tym zakresie skutkują znacznym wydłużeniem procesu rejestracji.

Na stronie GUP można pobrać:

  • Kartę rejestracyjną
  • Wzór zgłoszenia członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego
  • Wniosek o przelew na rachunek bankowy
  • Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka
  • Klauzulę RODO

Autor: krystian