Na ul. Batorego zakończył się montaż słupków, które pomogły uporządkować parkowanie kierowców, tak by parkując nie blokowali przejścia pieszym.

Słupki na chodnikach pomagają pieszym
Fot. ZIKiT

W czasie porządkowania strefy płatnego parkowania Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu dopasowuje miejsca do parkowania pod kątem zapewnienia pieszym bezpieczeństwa i chodników odpowiedniej szerokości. Stąd liczne nowe słupki oddzielające chodniki od jezdni – to z jednej strony odsunięcie ruchu samochodowego od pieszych, z drugiej sposób na kierowców trzymających się swoich przyzwyczajeń w parkowaniu, a niekoniecznie przepisów.

Dobrym przykładem jest ul. Batorego, gdzie właśnie słupki zostały ustawione. Sposób parkowania się nie zmienił, a dzięki słupkom piesi odzyskali swoją przestrzeń.

Mimo swej rzetelnej pracy strażnicy miejscy nie są w stanie kontrolować każdego skrawka miasta pod kątem zachowań kierowców. Stąd w ZIKiT zapadła decyzja, by na obszarach reorganizacji parkowania zadbać o pieszych ich bezpieczeństwo i komfort, uniemożliwiając parkowanie niezgodne z przepisami za pomocą montażu dodatkowych słupków. Ich duża liczba jest zaskakująca, bo pojawiają się w miejscach gdzie wcześniej stały samochody – dziś na szerszych chodnikach słupki się wyróżniają.

Zdecydowano, że na terenie Starego Miasta mocowane będą droższe żeliwne słupki, nawiązujące do zabytkowego charakteru dzielnicy. W innych częściach miasta montowane są tańsze słupki rurowe. Za każdym razem pojawiają się tam, gdzie trzeba zapobiec parkowaniu, które może zmniejszać bezpieczeństwo lub wręcz uniemożliwiać przejście pieszych. Doświadczenia ze ścieżek rowerowych, na których rozpoczęto montaż słupków uniemożliwiający wjazd samochodów wskazują, że słupki są skutecznym rozwiązaniem.