Dobiega końca przebudowa ul. Basztowej połączona z przebudową torowiska. Już w sobotę wrócą na ten odcinek tramwaje, a kierowcy samochodów osobowych pojadą nową ulicą od 20 grudnia. Data ta jest uzależniona od warunków atmosferycznych. 

Od soboty tramwaje wrócą na ulicę Basztową
Fot. ZIKiT

Inwestycja polegała na przebudowie węzłów rozjazdowych Basztowa-Długa oraz Basztowa-Lubicz-Westerplatte-Pawia, a także odcinków torowisk na ulicach Basztowej (od skrzyżowania z ulicą Długą do węzła „Dworzec Główny”) i Westerplatte (od węzła „Dworzec Główny” do ul. Zamenhoffa) wraz z przebudową układu drogowego, jako kontynuacja przebudowy ulic: Podwale, Dunajewskiego, Basztowej.

Przebudowa polegała na:

  • wydzieleniu pasa tramwajowo-autobusowego (z poszerzeniem rozstawu między torami dla umożliwienia ruchu autobusów także na węzłach rozjazdowych),
  • budowie jednokierunkowej jezdni dla samochodów od Dworca Głównego do skrzyżowania z ul. Długą oraz jednokierunkowej ścieżki rowerowej od strony Plant w stronę do Dworca Głównego.

W inwestycji zadania wykonane zostały wyniesione przystanki tzw. „wiedeńskie” na ul. Basztowej i Westerplatte, umożliwiające wsiadanie z poziomu podłogi wagonów tramwajowych. Torowisko tramwajowe wykonane jest w technologii płyt żelbetowych z wklejonymi szynami z podlewem żywicami poliuretanowymi z matami antywibracyjnymi, ograniczającymi emisję hałasu i drgań od przejeżdżającego taboru tramwajowego.

Łączna długość projektowanego torowiska i węzłów rozjazdowych to 2013,375 metrów pojedynczego toru.

W zakresie drogowym wykonano:

  • 1900 m2 nawierzchni asfaltowej jezdni,
  • 530 m2 nawierzchni asfaltowej ścieżki rowerowej,
  • 5000 m2 nawierzchni z kostki kamiennej (chodniki, perony, zjazdy),
  • 2700 m bieżących krawężników.

W ramach zadania wymieniona została sieć trakcyjna wraz z słupami trakcyjnymi, oświetlenie uliczne, wykonane zostały urządzenia sterowania i ogrzewanie rozjazdów, nowa organizacja ruchu, smarownice torowe w węźle „Dworzec Główny” i „Długa”, zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia podziemnego. W trakcie prac gestorzy uzbrojenia wykonali przebudowę sieci wodociągowej, ciepłowniczej oraz gazowniczej.

Zadanie wykonywane było w poszczególnych etapach. Po zakończeniu pierwszego etapu uruchomiono komunikacje tramwajową w relacji ul. Westerplatte - ul. Lubicz. W następnej kolejności uruchomiono komunikację tramwajową między ul. Westerplatte a ul. Pawią oraz przywrócono w dwóch kierunkach ruch samochodowy w relacjach ul. Lubicz - ul. Pawia i ul. Pawia - ul. Westerplatte. Natomiast w relacji ul. Westerplatte - ul. Lubicz ruch tylko w jednym kierunku.

Koszt przebudowy wyniósł ok. 27 mln zł.

Przebudowana ul. Basztowa to:

  • bezawaryjność układu torowego i jego wyciszenie,
  • zwiększenie szybkości przejazdu komunikacji zbiorowej przez centrum,
  • możliwość zwiększenia liczby tramwajów kursujących ul. Basztową;
  • mniejszy tranzyt przez centrum;
  • udogodnienia dla pieszych i rowerzystów;
  • nowe sieci podziemne, minimalizujące ryzyko awarii.