Mróz i śnieg nie zachęcają do rowerowych eskapad po mieście. Jak się jednak okazuje - według danych Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu - dla krakowskich rowerzystów zima to pora roku jak każda inna!

Na dwóch kółkach przez zimowy Kraków
Fot. Maciej Grzyb / krakow.pl

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, dzięki zamontowanym specjalnym liczydłom rowerowym w popularnych węzłach komunikacyjnych Krakowa, systematycznie zlicza i udostępnia miarodajne wyniki, dotyczące aktywności rowerzystów w mieście. Obecnie ZIKiT dysponuje 9 punktami pomiarowymi, które służą do mierzenia natężania ruchu rowerowego. Są to: Bulwary, Kotlarska, Mogilska, Wielicka, Wadowicka oraz nowe liczydła, uruchomione w ostatnim kwartale 2017 r.:  Dworzec Główny, Monte Cassino, Smoleńsk, Tyniecka.

Dzięki punktom pomiarowym wiadomo na przykład, iż od 1 do 18 stycznia br. przez miasto dokonano ponad 48 tysięcy przejazdów na rowerach, przy czym największe natężenie jednośladów można było zaobserwować w lokalizacji ulicy Mogilskiej (10 862 przejazdów), Kotlarskiej (6 831 przejazdów) oraz Monte Cassino (5 925 przejazdów) i Bulwarów Wiślanych (5 086 przejazdów). Najmniej popularna jest trasa przy ulicy Wielickiej.

Na intensywny ruch rowerowy w okresie zimowym z pewnością wpływ ma również to, iż Kraków jest jedynym miastem w Polsce, które udostępnia rowery dla mieszkańców przez cały rok. Do dyspozycji krakowian i turystów na czas sezonu zimowego Wavelo oddało 550 rowerów. Co więcej, aby zachęcić użytkowników do korzystania z jednośladów w tym okresie operator Wavelo – firma BikeU – przygotowała specjalną obniżkę cenową. Do końca lutego 2018 r. minuta jazdy w taryfie Pay As You Go kosztuje tylko 10 groszy, czyli prawie dwa razy mniej, niż zwykle. Efekt tej proekologicznej akcji widać w liczbach wypożyczeń rowerów. Od początku bieżącego roku było ich ponad 7 tysięcy! Na wypożyczonych jednośladach przejechano ponad 20 000 km w ciągu 18 dni. To naprawdę sporo biorąc pod uwagę fakt, że według dotychczasowych statystyk to właśnie w miesiącach od grudnia do lutego obserwowało się zwykle widoczny spadek liczby rowerzystów na krakowskich ulicach.  

Cieszy więc fakt, iż tak często nawet w sezonie zimowym, rower wybierany jest jako alternatywa dla samochodu, czy to w drodze do pracy, czy też do centrum miasta. Warto podkreślić, iż Kraków naprawdę sprzyja fanom jednośladów. Mieszkańcy mają do dyspozycji ponad 220 km infrastruktury rowerowej, na którą składają się: drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy, gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych.