Tunel w Krzyszkowicach prawie gotowy kluczowy etap budowy trwa

3 min czytania
Tunel w Krzyszkowicach prawie gotowy kluczowy etap budowy trwa


W Krzyszkowicach trwa intensywna budowa tunelu, który ma odmienić codzienne podróże kierowców i pieszych. Już teraz inwestycja osiągnęła połowę zaawansowania, a jej efekty mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu na jednej z najważniejszych tras w regionie.

  • Postępy prac przy tunelu w Krzyszkowicach robią wrażenie
  • Krzyszkowice z nowoczesnym tunelem pod zakopianką zmieniają oblicze komunikacji
  • Jak zmieni się ruch i bezpieczeństwo dzięki modernizacji zakopianki wokół Krakowa

Postępy prac przy tunelu w Krzyszkowicach robią wrażenie

Na placu budowy tunelu w Krzyszkowicach niedaleko Krakowa prace idą pełną parą. Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar wraz z dyrektorem krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciejem Ostrowskim odwiedzili miejsce inwestycji, która pochłonie 91 milionów złotych. Obecnie realizowany jest etap przygotowań do przebicia tunelu na wylot – kluczowego momentu całej budowy.

Nowa konstrukcja ma wyeliminować uciążliwy lewoskręt, który dotąd powodował korki i zagrożenia na drodze krajowej nr 7, popularnie zwanej „zakopianką”. Tunel połączy ją bezkolizyjnie z drogą powiatową prowadzącą do Sieprawia, a dodatkowo powstaną nowe jezdnie lokalne po obu stronach głównej trasy, co usprawni ruch nie tylko w samych Krzyszkowicach, ale także na sąsiednich odcinkach.

Krzyszkowice z nowoczesnym tunelem pod zakopianką zmieniają oblicze komunikacji

Tunel o długości 42,3 metra i szerokości niemal 18 metrów będzie wyposażony w dwupasmową jezdnię oraz chodniki dla pieszych po obu stronach. Konstrukcja oparta jest na żelbetowych ścianach wykonanych metodą monolitycznego wylewania betonu, co gwarantuje trwałość i szczelność. To rozwiązanie pozwala też ograniczyć koszty utrzymania oraz minimalizuje ryzyko uszkodzeń czy aktów wandalizmu.

Budowa odbywa się pod ruchem na jednej z najbardziej obciążonych dróg w Polsce, co wymaga szczególnej precyzji i stałego monitoringu jakości robót. Specjalne technologie zabezpieczają konstrukcję przed problemami wynikającymi z trudnych warunków wodno-gruntowych – między innymi zastosowano szczelne ściany stalowe oraz system dwóch zatapialnych pomp do odprowadzania deszczówki.

Co ciekawe, to pierwszy tunel w regionie, gdzie droga przebiega pod głównym traktem zamiast nad nim. Po stronie zachodniej wyjazd z tunelu będzie miał ostry zakręt blisko 90 stopni, dlatego kierowcy muszą pamiętać o ograniczeniu prędkości do 50 km/h dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników.

Jak zmieni się ruch i bezpieczeństwo dzięki modernizacji zakopianki wokół Krakowa

Inwestycja w Krzyszkowicach to element większego programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Już dziś można zauważyć poprawę komfortu jazdy dzięki nowym bezkolizyjnym skrzyżowaniom i kładkom dla pieszych oddanym w ostatnich latach. W planach są kolejne węzły drogowe oraz rozbudowa istniejącej infrastruktury.

Dzięki tym działaniom kierowcy zyskają aż osiem miejsc umożliwiających płynny przejazd bez zatrzymywania się na światłach czy skrzyżowaniach. To ogromny krok naprzód dla bezpieczeństwa i wygody podróżujących tą często uczęszczaną trasą.

Przebicie tunelu planowane jest na przełomie września i października 2025 roku, a zakończenie całej inwestycji przybliży mieszkańców do sprawniejszej komunikacji oraz zwiększonego bezpieczeństwa na drodze.

„Tunel w Krzyszkowicach to skomplikowane przedsięwzięcie, które wymaga wiele pracy i nakładu sił, ale nie tylko jego budowniczych. Proces jego powstawania trwa, a jednym z pierwszych aktów, zanim wbita została pierwsza łopata, było wydanie decyzji „zrid”. Mam nadzieję, że następnym razem spotkamy się już na otwarciu tej inwestycji” – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Wg inf z: MUW Kraków

Autor: krystian