Kładka KazimierzLudwinów w Krakowie: Co już zrobiono i co dalej?

2 min czytania
Kładka KazimierzLudwinów w Krakowie: Co już zrobiono i co dalej?

Budowa kładki łączącej Kazimierz z Ludwinowem nabiera tempa, a mieszkańcy Krakowa z niecierpliwością oczekują na zakończenie tej inwestycji. Prace trwają już od roku, a efekty są coraz bardziej widoczne. Co udało się zrealizować do tej pory, a jakie etapy czekają nas w najbliższej przyszłości?

  • Postępy budowy kładki w Krakowie
  • Zmiany w projekcie dla lepszej integracji z krajobrazem
  • Inwestycja, która zmieni oblicze Krakowa

Postępy budowy kładki w Krakowie

Budowa kładki dla pieszych i rowerzystów, która połączy bulwar Inflancki z bulwarem Wołyńskim, rozpoczęła się na początku stycznia 2024 roku. W pierwszej fazie wykonawca, firma Primost Południe sp. z o.o., skupił się na przebudowie podziemnych instalacji, w tym gazociągu oraz sieci elektrycznej. Te prace były niezbędne, aby przygotować teren pod dalsze etapy budowy.

Wiosną ubiegłego roku rozpoczęły się prace mostowe, które obejmowały wykonanie przegrody przeciwfiltracyjnej oraz zabezpieczenie wykopów. Dzięki tym działaniom możliwe było rozpoczęcie wwiercania pali wielkich średnic, co miało miejsce latem. Co istotne, dostawy ciężkiego sprzętu odbywały się drogą wodną, co zminimalizowało uciążliwości dla mieszkańców Kazimierza.

Zmiany w projekcie dla lepszej integracji z krajobrazem

W trakcie realizacji projektu, projektanci wprowadzili zmiany mające na celu zmniejszenie wpływu kładki na otoczenie. Dzięki korektom, pomosty kładki zostały obniżone o około 2 metry, co zyskało pozytywną opinię Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków. Tego rodzaju zmiany pozwolą na zachowanie charakterystycznej formy kładki, jednocześnie chroniąc rosnące w okolicy drzewa.

W grudniu 2024 roku zakończono budowę podpór kładki, a w kolejnych miesiącach wykonawca przystąpi do montażu stalowej konstrukcji. Segmenty pomostów będą instalowane stopniowo, co pozwoli na stworzenie ciągłego ustroju nośnego, łączącego oba brzegi Wisły. Po zakończeniu montażu konstrukcji, rozpoczną się prace wykończeniowe, które obejmą nawierzchnie, balustrady oraz zagospodarowanie terenu.

Inwestycja, która zmieni oblicze Krakowa

Kładka KazimierzLudwinów, o długości około 130 metrów i szerokości prawie 14 metrów, ma szansę stać się nową atrakcją Krakowa. Całkowity koszt inwestycji wynosi około 114 milionów złotych, z czego 65 milionów złotych pochodzi z Rządowego Funduszu Polski Ład. Zakończenie budowy planowane jest na połowę 2026 roku, co oznacza, że mieszkańcy będą mogli cieszyć się nową przeprawą już za niespełna półtora roku.

Jakie zmiany przyniesie ta inwestycja dla lokalnej społeczności? Z pewnością kładka ułatwi dostęp do bulwarów, a także stanie się miejscem spotkań i rekreacji dla mieszkańców Krakowa. Warto zatem śledzić postępy budowy i czekać na moment, gdy nowa kładka stanie się rzeczywistością.

Autor: krystian