Mycie DPF, czyli czyszczenie filtra cząstek stałych dlaczego jest ważne dla Twojego samochodu?

To właśnie filtry DPF pozwoliły nam na to, aby możliwe było w końcu sprostanie wszelkim, często bardzo rygorystycznym ograniczeniom, jakie pociągnęły za sobą normy EURO IV i wyższe, którą związane są z emisją spalin. Sama obecność filtra DPF powoduje, że wydzielanie sadzy oraz innych zanieczyszczeń redyku kowane jest prawie zupełnie. Co bardzo istotne, konieczne jest nieustanne zwracanie uwagi, aby filtr DPF był zachowany w należytej czystości, ponieważ w przeciwnym wypadku, może dojść do awarii chociażby turbosprężarki, a to już konieczność zwykle dość wygórowanego wydatku.
Filtr DPF czym jest i jakie ma właściwości?
Filtry cząstek stałych wyróżniają katalityczne właściwości. Dzięki temu, możliwe jest wychwytywanie m.in. sadzy z wysokim stopniem skuteczności. Główną rolą popularnego DPF-a jest jednak nie tylko usuwanie sadzy ze spalin, ale też gromadzenie jej oraz dopalanie. Proces ten można porównać do zasady działania worka od odkurzacza, który po pewnym czasie staje się po prostu przepełniony.
Na bazie zebranych danych, które pochodzą z różnicowego czujnika ciśnienia, sterownik silnika przy pomocy swojego rodzaju kontrolki, przekazuje informacje o stanie filtra cząstek stałych. Kiedy różnica ciśnienia przed oraz za filtrem okazuje się być zbyt duża, dochodzi do wysyłania komunikatu do sterownika, który ma za zadanie wprowadzić samochód w tryb serwisowy wypalania filtra. W takiej sytuacji, kierowca zobowiązany jest do tego, aby upewnić się, że układ jest gotów do przeprowadzenia procedury czyszczenia DPF. Można wyróżnić trzy konkretne typy procesów.
Na podstawie informacji z różnicowego czujnika ciśnienia, sterownik silnika za pomocą odpowiedniej kontrolki przekazuje informację o stanie filtra cząstek stałych. Jeśli różnica ciśnień przed i za filtrem jest zbyt wielka, wysyłany jest komunikat do sterownika wprowadzając auto w tryb serwisowy wypalania filtra. Wówczas kierowca powinien wiedzieć, że układ jest w gotowości do przeprowadzenia procedury czyszczenia DPF. Wyróżnia się trzy typy procesów:
Pasywne czyszczenie DPF
Proces ten zachodzi w trakcie jazdy, a dotyczy on przede wszystkim filtrów FAP, jednak istnieją pewne wyjątki. Z uwagi na zastosowanie pewnego dodatku do paliwa tzw. Eolys oraz obecnego w nim tlenku ceru, temperatura wypalania sadzy w filtrze zmniejsza się nawet o przeszło 200 stopni Celsjusza. Dla prawidłowego przeprowadzenia czyszczenia pasywnego, konieczne jest utrzymywanie stałych oraz wysokich obrotów pracy silnika, sięgających do 3-4 tys., a także prędkości powyżej 50 kilometrów na godzinę.
Aktywne czyszczenie DPF
Czyszczenie DPF aktywne, to domena szczególnie suchych filtrów cząstek stałych. W tym przypadku, wymagana jest temperatura dość wysoka, bo wynosząca około 600 stopni Celsjusza, która pozwoli na skutecznie wypalenie odfiltrowanej sadzy. Kluczowe okazuje się być zachowanie odpowiednio wysokiej temperatury w samym filtrze, a to za sprawą dodatkowego wtrysku paliwa, który podawany jest na suwie wydechu. Rozwiązanie to jest o tyle wygodne, gdyż nie wymusza ono na kierowcy dopilnowania prędkości oraz natychmiastowego poszukiwania trasy, która nadaje się do wdrożenia procesu.
Dlaczego usuwanie filtra DPF się nie opłaca?
Jeszcze nie tak dawno, kierowcy w wypadku zapchanego filtra DPF decydowali się na jego całkowite usunięcie. To pozorne pozbycie się problemu jest jednak dość brzemienne w skutkach, ponieważ może nie tylko spowodować niewłaściwą pracę silnika, ale też inne poważne awarie, które w konsekwencji doprowadzą nawet do całkowitego unieruchomienia.
Całe szczęście, rozwiązanie to jest aktualnie zakazane prawnie, a policja za taki proceder może nałożyć surową karę, wynoszącą nawet kilkaset złotych. Pojazdy bez zainstalowanych i sprawnych filtrów DPF, nie mogą poruszać się pod drogach całej Unii Europejskiej, a to z powodu utraty homologacji. Posiadacze aut z wyciętym filtrem DPF mogą mieć również problem, aby odsprzedać taki pojazd w korzystnej cenie. Od wycinania filtra, lepsze jest zatem przeprowadzenie procesu czyszczenia DPF.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski