Najpopularniejsze wiadomości, fakty i informacje dla miasta Kraków

Chcemy poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach oraz wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych w naszym kraju. Nowy program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021 – 2024 zwiększy ochronę pieszych i zapewni bezpieczną infrastrukturę. W pierwszej kolejności poprawimy bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych oraz ścieżek rowerowych. Do 2024 r. na program przeznaczymy z Krajowego Funduszu Drogowego 2,5 mld zł. To pierwszy wieloletni program na tak dużą skalę. Zaproponowane rozwiązania realizują zapowiedź premiera Mateusza Morawieckiego z exposé.

Szczegółowe cele programu – przede wszystkim piesi
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest jednym z priorytetów rządu. Premier Mateusz Morawiecki w swoim exposé podkreślił, że w sposób szczególny musimy zadbać o te kwestie. Obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych czy walki z wykluczeniem komunikacyjnym, pamiętamy także o poprawie bezpieczeństwa pieszych. Naszym celem jest ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych o co najmniej 40 proc. oraz zmniejszenie liczby ciężko rannych o co najmniej 41 proc.

Kluczowe rozwiązania programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej:

  • poprawa warunków widoczności na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów oraz na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg,
  • efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów (oświetlenie dedykowane), a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich,
  • montaż znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań, budowa lewoskrętów,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach,
  • budowa kładek dla pieszych.

- Nie ma kierowców, którzy nie popełniają błędów, ale jesteśmy w stanie zbudować taką infrastrukturę drogową, która zmniejszy pojawienie się tych błędów i ograniczy ich tragiczne skutki – dodał premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej.

Pierwszeństwo pieszych na przejściach
Obecnie parlament pracuje nad rządowymi zmianami w prawie o ruchu drogowym, które zakładają pierwszeństwo pieszych przy wchodzeniu na przejście.

Po zmianach kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia dla pieszych, będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych – zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego oraz ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.

Sytuacja na polskich drogach: mniej wypadków i ofiar
Dane wskazują, że zmniejszyła się liczba wypadków, ofiar oraz kolizji drogowych w 2020 r. Działania policji, m.in. częste kontrole prędkości, nadzór miejsc szczególnie niebezpiecznych w minionym 2020 roku i pierwszym miesiącu tego roku przyczyniły się do istotnego spadku liczby wypadków, ofiar i kolizji. Według policyjnych danych w 2020 r. doszło do 23 540 wypadków – to prawie 7 tys. zdarzeń mniej niż w 2019 r. Liczba osób, która poniosła śmierć, zmniejszyła się o ponad 400. Istotnie zmalała także ilość kolizji i osób rannych. Zwiększyło się też bezpieczeństwo pieszych. W tej grupie uczestników ruchu drogowego odnotowano o 162 ofiar mniej niż w 2019 r.

Działania policji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego są skuteczne, a ich efekty są zauważalne. Liczne programy edukacyjno-profilaktyczne oraz nadzór miejsc szczególnie niebezpiecznych miały istotny wpływ na stan bezpieczeństwa na polskich drogach.

Jednak wciąż pozostajemy w czołówce krajów Unii Europejskiej z wysokim współczynnikiem śmiertelności w wypadkach drogowych. Prawie 40 proc. wszystkich ofiar stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Dlatego program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jest tak dla nas istotny.

Premier Mateusz Morawiecki zaapelował do wszystkich kierowców o rozwagę i bezpieczną jazdę. Podkreślił, że nawet najbardziej ostre prawo nie skróci drogi hamowania, a droga ta zależy od prędkości i zdrowego rozsądku kierowców.

20210223 Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 20210223 Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 20210223 Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 20210223 Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 20210223 Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 20210223 Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej