Wsparcie w zakupach i innych sprawach wymagających wyjścia z domu dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami, pomoc objętym kwarantanną, a także telefoniczne wsparcie psychologiczne – sprawdź, jaką pomoc ze strony miasta możesz uzyskać w związku z aktualnym stanem epidemii.

Miasto pomaga – sprawdź, jak uzyskać potrzebne wsparcie
Fot. pixabay.com

Dla osób objętych kwarantanną

Zapewnienie posiłków i dostarczanie ich pod wskazane adresy, a także porady psychologiczne na telefon – to formy pomocy udzielanej osobom objętym kwarantanną domową (zgłoszonym do sanepidu) oraz pozostającym w izolacji, w szczególności osobom samotnym, chorym, seniorom.

W celu uzyskania pomocy w formie żywności należy taką potrzebę zgłosić telefonicznie: 887 202 946, 887 202 947 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-19.00, w soboty i niedziele w godz. 10.00-14.00), lub drogą mailową - na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (od poniedziałku do piątku w godz. 19.00-8.00, w soboty i niedziele w godz. 14.00-10.00) lub poprzez policjanta nadzorującego kwarantannę.

Osoby objęte kwarantanną domową mogą korzystać z telefonicznego wsparcia psychologicznego udzielanego przez Ośrodek Interwencji Kryzysowej oraz Ośrodki Poradnictwa i Terapii Rodzin – wsparcie dostępne jest pod numerami telefonów:

  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej – tel.: 12 421 92 82, 502 273 430, 500 741 575
  • Ośrodki poradnictwa i terapii – tel.: 12 262 92 99, 12 633 35 31, 12 423 02 28, 783 222 263, 12 644 12 66 w. 24, 12 682 11 50, 692 960 436.

Zakupy dla seniora

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej uruchomił usługę „Zakupy dla seniora”. Mogą z niej korzystać krakowianie powyżej 60. roku życia mieszkający samotnie lub z drugą osobą w podeszłym wieku albo z osobą z niepełnosprawnością. Taka pomoc udzielana jest także osobom niepełnosprawnym po 18. roku życia, które mieszkają same.

Pracownicy krakowskiego MOPS-u osobom potrzebującym tej formy pomocy robią zakupy składające się podstawowych artykułów spożywczych i higienicznych oraz środków czystości – w ilościach niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania. Żeby umożliwić pomoc jak największej liczbie osób, zakupy powinny być ograniczone do niezbędnych artykułów, a ich koszt nie powinien przekraczać 150 zł. Koszt zakupów pokrywa zainteresowana osoba.

Z usługi „Zakupy dla seniora” można skorzystać raz w tygodniu. Zgłoszenia przyjmowane są  pod numerem telefonu: 887 202 948 od poniedziałku do piątku od godz. 8.00 do 14.30; prośby o takie wsparcie można także przekazywać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zakupy są dostarczane w dni robocze – od godz. 8.00 w następnym dniu po zgłoszeniu.

Dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami  - pomoc w zakupach i innych sprawach wymagających wyjścia z domu

Krakowscy seniorzy, a także osoby z niepełnosprawnościami, które w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego nie powinny opuszczać domu i nie mogą liczyć na pomoc bliskich czy sąsiadów, mogą zadzwonić do jednego z lokalnych Centrów Aktywności Seniorów w Krakowie z prośbą o zrobienie zakupów, wyprowadzenie psa czy pomoc w innych sprawach, wymagających wyjścia z mieszkania.

  • Wykaz CAS-ów wraz z numerami telefonów dostępny jest tutaj. Kontakt możliwy też pod numerem telefonu 603 359 864. Telefony są czynne od poniedziałku do piątku w godzinach: 10.00-14.00.
  • Osoby z niepełnosprawnościami mogą zgłaszać potrzebę pomocy za pomocą infolinii Miejskiego Centrum Informacji Społecznej – nr tel.: 731 349 699. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00-17.00, a także za pomocą numerów tel.: 12 616 52 93 oraz 12 616 52 83 - te numery są czynne od poniedziałku do piątku w godzinach: 10.00-14.00. Można kontaktować się również mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Koszty zakupów ponosi osoba zgłaszająca potrzebę wsparcia. Pomoc jest realizowana do godziny 18.00. Możliwa jest także w weekendy, po wcześniejszym ustaleniu zakresu pomocy z wolontariuszem.

Osoby, które pomagają w ramach tej inicjatywy, to pracownicy organizacji pozarządowych, koordynatorzy CAS, a także liczna grupa wolontariuszy – mieszkańców naszego miasta, którzy zgłosili się do Urzędu Miasta Krakowa, żeby w tym niełatwym czasie wspierać samotnych, starszych i osoby z niepełnosprawnościami.

Dla wszystkich mieszkańców miasta

Sytuacja zagrożenia epidemicznego może być trudnym przeżyciem, wywołującym stres czy stany depresyjno-lękowe, dlatego Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie uruchomił całodobowe, nieodpłatne wsparcie psychologiczne. Zaproszenie do rozmowy z psychologami OIK kieruje zwłaszcza do chorych, samotnych, seniorów, osób objętych kwarantanną, a także do wszystkich, którzy źle znoszą sytuację odosobnienia, boją się o swoją przyszłość czy też czują się teraz opuszczeni i smutni.

Jeśli potrzebujesz porozmawiać i uzyskać pomoc specjalisty – zadzwoń pod numer telefonu: 12 421 92 82 czynny przez całą dobę lub pod numer 502 273 430 czynny w godzinach 8.00-20.00.

Wszyscy mieszkańcy miasta, niezależnie od tego czy są objęci kwarantanną lub izolacją, mogą bezpłatnie skorzystać także z telefonicznej pomocy psychologicznej udzielanej przez terapeutów Terapeuci dyżurują od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-18.00 pod numerami: 783 222 700, 603 890 858, 661 011 023.

Pamiętajmy o seniorach, samotnych i osobach z niepełnosprawnościami

Pamiętajmy, że niezależnie od wsparcia udzielanego przez miasto, wszyscy możemy pomagać osobom w swoim otoczeniu: seniorom, samotnym, osobom z niepełnosprawnościami. Każdy z nas może wspierać w codziennych czynnościach, takich jak zakupy, zaopatrzenie w leki czy zdalne załatwianie spraw urzędowych.

Zadbajmy, by seniorzy czy osoby samotne nie czuły się w tych dniach pozostawione bez pomocy – okazujmy zainteresowanie, podtrzymujmy relacje, postarajmy się o regularny kontakt telefoniczny. Chętni mogą także zaangażować się w wolontariat i działania nieformalnych grup wsparcia, takich jak na przykład Widzialna Ręka Kraków czy Kraków Pomaga, które o sposobach i formach udzielania pomocy potrzebującym informują między innymi za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Dodatkowe informacje o funkcjonowaniu miasta w związku z koronawirusem można znaleźć w specjalnym wydaniu dwutygodnika miejskiego „Kraków.pl” – dostępnym w języku polskimi angielskim.