Dzięki szybkiej reakcji krakowskich policjantów udaremniona została kolejna próba wyłudzenia pieniędzy, często stosowaną metodą „na policjanta”. Czujność sąsiada oraz błyskawiczne działanie policjantów sprawiły, że starszy mężczyzna nie stracił swoich oszczędności ulokowanych w jednej z placówek bankowych.

Do zdarzenia doszło wczoraj tj. 9 stycznia 2019 roku w godzinach popołudniowych na terenie Śródmieścia. Na numer alarmowy zadzwonił mężczyzna, który podejrzewał, że jego sąsiad mógł paść ofiarą oszustów. W swoim zgłoszeniu przekazał dyspozytorowi KMP w Krakowie, iż znajomy przyszedł do niego, by pożyczył mu swój telefon komórkowy, tłumacząc lakonicznie, że „musi się gdzieś udać na prośbę policji, ale nie może o tym rozmawiać”. Po pewnym czasie zgłaszającego zaniepokoił fakt, że nie odbiera on telefonu, co utwierdziło go w przekonaniu, że jest to próba oszustwa.

Doskonała koordynacja działań prowadzona przez policyjnego dyspozytora, który pozostawał w stałym kontakcie z czujnym sąsiadem, oraz policjantami skierowanymi na miejsce, pozwoliła na błyskawiczne zlokalizowanie starszego pana i udaremnienie próby oszustwa.

Niedoszła ofiara miała przy sobie 30 000 zł, wypłacone chwilę wcześniej w jednym z banków, kwota ta miała zostać przekazana fałszywym policjantom, którzy dzwoniąc z zastrzeżonego numeru, instruowali swojego rozmówcę.

Wyłudzacze rozłączyli się, gdy tylko dowiedzieli się od niego, że siedzi w policyjnym radiowozie.

Zdezorientowany i nieświadomy zagrożenia mężczyzna mógł ponownie ulokować oszczędności w banku. Dziękujemy jego sąsiadowi za czujność i przekazanie nam informacji o możliwym oszustwie.

Policjanci prowadzą postępowanie w tej sprawie w celu ustalenia i zatrzymania sprawców próby wyłudzenia.

Jak działają oszuści?

  • Dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej
  • Rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki
  • Utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji
  • Kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny

PAMIĘTAJ !

Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!

Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!

Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!

Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz i tym zdarzeniu i poinformuj policję!!!