UM Kraków: Remontowane torowiska i tory poprawią komfort podróżowania
W Krakowie poprawia się stan torowisk tramwajowych, prowadzone są inwestycje rozwijające kolej w mieście. Dzięki tym pracom w ciągu kilku lat krakowianie będą mogli korzystać ze sprawnie funkcjonującego systemu transportu miejskiego i kolejowego, a co za tym idzie będą mieli do wyboru różne warianty podróżowania po mieście.
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
W Krakowie są 353 km torowisk tramwajowych, mieszkańcy, każdego dnia, 560 tys. razy wsiadają do pojazdów komunikacji zbiorowej (także autobusowej). Miasto poprawia jakość torowisk poprzez ich bieżące utrzymanie szlifowanie szyn, jak i prace modernizacyjne na liniach wymagających gruntownej przebudowy. Modernizacje torowisk w Krakowie w znaczący sposób podnoszą komfort życia mieszkańców jak również sprawiają, że podróż tramwajem jest przyjemniejsza.
I tak, w ciągu najbliższych tygodni rozpoczną się prace związane z przebudową ciągu ulic: Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Została podpisana umowa z wykonawcą, firmą ZUE S.A. Realizacja tej inwestycji pochłonie 77 mln zł. Głównym zadaniem będzie przebudowa ulic: Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej. Inwestycja obejmie też tarczę skrzyżowania ulic: al. Mickiewicza, al. Słowackiego, Karmelickiej, Królewskiej. Modernizowane będzie też skrzyżowanie ulic Rydla i Bronowickiej oraz sama pętla tramwajowa znajdująca się przy nim.
Mieszkańcy Krakowa zyskają całkowicie nową przestrzeń publiczną. Wymienimy zużyte torowisko, gruntownie przebudujemy ulice dla kierowców oraz chodniki dla pieszych. Nie zapomnieliśmy również o rowerzystach mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta ds. inwestycji i infrastruktury. Zakres robót obejmie wykonanie m.in. układu drogowego i torowego, węzła rozjazdowego przy ul. Rydla, sterowania i ogrzewania zwrotnic, zieleni, relokacji biletomatu, małej architektury, oświetlenia ulicznego, tablic informacji pasażerskich DIP, odwodnienia drogi i torowiska, sieci trakcyjnej wraz z kablami trakcyjnymi, przebudowę i zabezpieczenie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, sygnalizacji świetlnej na pięciu skrzyżowaniach, zabezpieczanie i przebudowę sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych oraz docelowej organizacji ruchu.
Po zakończeniu inwestycji zdecydowanie poprawi się komfort osób podróżujących z centrum miasta do Bronowic. Obecne wyeksploatowane torowisko zostanie zastąpione nowym. Zyskają kierowcy, piesi oraz użytkownicy jednośladów, których z roku na rok jest coraz więcej. Powstaną nowe zatoki parkingowe dla pojazdów, komfortowe chodniki dla pieszych, drogi dla rowerzystów. Zostanie nasadzona zieleń, posadzonych zostanie prawie tysiąc drzew i krzewów.
W najbliższych latach zmodernizowane zostaną również torowiska w ciągu ul. Krakowskiej, Starowiślnej, al. Solidarności, a także: ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki. Ale to nie koniec inwestycji przeprowadzanych w Krakowie. Miasto współpracuje z Polskimi Liniami Kolejowymi, tak aby modernizacja linii kolejowych PKP była skoordynowana z rozwijającym się systemem transportu miejskiego. Kraków planuje, by przy nowych i starych stacjach kolejowych powstały w przyszłości węzły komunikacyjne. Wszystko po to, by mieszkańcom łatwiej było przesiąść się tam na tramwaj lub autobus, a także by jeszcze chętniej jako środek transportu wybierali komunikację miejską czy kolejową. Tym bardziej, że pociągi dają o wiele wyższą gwarancję dotarcia w zakładanym czasie niż podróż samochodem.
Według danych szacunkowych pociągami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej może w 2021 r. przyjeżdżać nawet 40 tys. ludzi, czyli dwukrotnie więcej niż w 2016 r. I tak, na przykład mieszkańcy Skawiny nie będą musieli wjeżdżać do Krakowa, by tu zaparkować i jechać dalej pociągiem lub tramwajem. Samochód zostawią w Skawinie (pod domem, albo na parkingu w pobliżu dworca) i stamtąd w 20 minut dojadą do Dworca Głównego. Podobnych zachowań można się spodziewać po mieszkańcach Słomnik, Wieliczki, Bochni, czy Trzebini i Krzeszowic.
Pociąg w Krakowie, to także wielka zmiana dla krakowian. Przejazd z Opatkowic pod Halę Targową będzie trwał kwadrans. Przyjazd pociągiem z Batowic na Dworzec Główny prawdopodobnie ok. 12 minut. Na tych trasach pociągi będą więc wozić również mieszkańców miasta, którzy chętnie skorzystają z szybkiego połączenia na dalszych trasach miejskich. Na mapie miasta pojawią się nowe przystanki kolejowe: hala Grzegórzki, Piastów, Bronowice, Prądnik, Złocień i Opatkowice.
Autor: krystian