Od czwartku, 7 czerwca, pracę na Rynku Głównym i okolicznych uliczkach rozpoczęła pierwsza w pełni elektryczna zamiatarka Electra 2.0 wyprodukowana przez włoską firmę Tenax. Jej zakup to kolejny krok Krakowa do poprawy czystości na ulicach miasta, tym razem historycznego centrum.
Jej charakterystyczne cechy to:
- brak emisji spalin,
- cicha praca,
- szybko ładujące się litowo-jonowe baterie pozwalające na wydajną pracę,
- wydajne ssawy ze spryskiwaczami wyłapujące drobiny pyłu PM10,
- duża zwrotność i kompaktowe rozmiary - cztery koła skrętne i tylko 1,1 metra szerokości pojazdu i 2 metry szerokości zamiatania,
- odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania,
- zbiornik na zbierane zanieczyszczenia o pojemności 2 m3,
- zbiornik wody o pojemności 400 litrów,
- prędkość maksymalna – 24 km/h,
- niskie koszty eksploatacji.
W pełni elektryczne zamiatarki i inne pojazdy komunalne należą jeszcze do rzadkości. Większość uznanych producentów na razie sprawdza egzemplarze testowe i wystawia je na branżowych targach. Niektórzy producenci wprost przyznają, że nie zamierzają samodzielnie rozwijać napędów elektrycznych i wolą poczekać na rozwój technologii pozwalającej na bardziej wydajną pracę. Póki co nie istnieją elektryczne pojazdy komunalne większych gabarytów. Problemem wciąż jest magazynowanie i ilość energii potrzebna do skutecznej pracy ciężkiego sprzętu.
Przypomnijmy, że pierwszym pojazdem elektrycznym w MPO Kraków był kupiony przed Światowymi Dniami Młodzieży małogabarytowy samochód dostawczy, pracujący przy opróżnianiu koszy ulicznych na Starym Mieście. W kwietniu tego roku zakupiono cztery elektryczne odkurzacze, które obsługują Rynek Główny i Stare Miasto, plac Centralny i okolice, Kazimierz i okolice Rynku Podgórskiego oraz płytę pod rondem Mogilskim.